|
1. rész: Peking és környéke, a Kínai Nagy Fal és egyebek |
Paloták, templomok, a Peking-Sanghaj nagysebességű vasút, Sanghaj, a mágneses lebegő vasút, hajókázás Sangháj csatornáin, aztán a hazarepülés |
Az írásban a saját felvételeim vannak, amelyik nem az, ott jelzem. |
Paloták,
templomok, kertek |
A hölgyek a kendőkkel valószínűleg kultikus táncot lejtenek a turisták gyűrűjében, nem zavartatva magukat. |
Egy
szép régi pagoda, amit ma már kereskedelmi
célra használnak A víztől felvezető két lépcsősáv a hordszékvivőké, a hordszék pedig a kőcsík fölött halad. |
Főúri lakóház belseje Középen a fűtő alkalmatosság |
Ezen meg a szemben lévő oldalon szigorú rendben a családtagok, esetleg a vendégek ültek |
Gyönyörű templombelső |
Ez nem a Chinatown városrész bejárata, mert az egész város az |
Egy
hagyományos kínai kert, a Yu Garden Sok száz éves mesterséges létesítmények. Gyönyörű jelképei a gazdag kínaiak életmódjának. Az egyik kerti kép annyira megtetszett az amerikai katonáknak a II. Világháborúban, hogy hazavitték a képét és megformálták a new yorki Amerikai Természettudományi Múzeumban. |
A Három C tava A Három C a C betű formájú Holdnak a vízen és egy ablaküvegen tükröződő képe. Miközben a kert gazdái a három C-t szemlélték, a zenekar a vízen csónakban ringatózva zenélt. |
Egy kert bonsai gyűjteménye A bonsai a közhiedelemmel ellentétben nem japán, hanem kínai eredetű |
A kőkerítésen pedig a szigorú sárkány őrzi a biztonságot és a rendet |
A Peking
- Sangháj nagysebességű vasút A pekingi Déli pályaudvarról indultunk |
Peking
Déli pályaudvar A kínai vasút nem panaszkodhat az utasszámra Jóval a vonat indulása előtt értünk ki az állomásra, kószálni indultam. Az állomási útbaigazítók mindenáron be akartak tuszkolni a sangháji vonatra várakozók sorába, gondolták, hogy ilyen külföldi (a nyelvükön tápicu, ami nagyorrút jelent), csak oda utazhat. Mondtam, hogy későbbi vonattal megyünk, erre békén hagytak. Az angol mondatot azonnal megértették. (A kínaiak magukat a külföldiekkel szemben sápicunak, kisorrúnak hívják. Tényleg piszék.) |
A
pályaudvar információs táblája |
De nem kell megijedni, átvált latin betűs kiírásra |
A jegypénztárak, |
és a kapu |
A vonatjegyem |
Még gyorsulunk, ... |
elértük az utazósebességet. |
A vonat túlnyomórészt
lábakon álló pályán fut. A vonal
eltér a hagyományos pálya vonalától,
hosszan párhuzamos, de a nagysebességű vonal több várost nem érint, ahová a hagyományos vonal
igen. A régi vonal lenn a
földön halad, ahol láttam, ott
háromvágányos, és nemrég
felújítottnak látszik. Sok tehervonatot
láttam rajta. |
Érdekes az ablakból a
kínai táj. A várost a sivatagi homoktól védő erdősáv, némelyik fiatal fát átültetik a városi parkokba |
Régi és új stílusú építmény Látszólag a pagoda is most épül |
A többnyire sík vidéken néhol meglepő formájú dombok |
Sangháj széles
előváros-sávjában futurisztikus és
hagyományos magasházak |
Sangháj A városra a legjobb szó: elképesztő. Jó értelemben: elképesztően impozáns, modern, gazdag és érdekes. |
A betétkép felvétel a régi Sanghájról, és ugyanaz a partszakasz ma: a tévé-torony, a sörnyitó, és Sangháj (és Kína) legmagasabb, a világnak pedig a második legmagasabb épülete, a Sanghai Tower A Sanghai Tower 632 méteres, 128 emeletes és 380 000 négyzetméter alapterületű. Mellette több alacsonyabb, alig 100-200-300 méteres épület. |
A Sanghai
Tower éjszaka Azért ilyen csavart formájú, mert így oly módon törik meg rajta a szél, hogy sokkal kisebb erővel nyomja. Így több 10 %-kal (elfelejtettem, hogy hánnyal, talán 30-cal) kevesebb acél és beton kellett az építéséhez, de még így is mindenféle építőanyag mennyiség rekordot megdöntött az épület. További információk a toronyról: https://hu.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Tower |
A látvány éjszaka is pompás, |
de az öböl másik partján a régi épületeket is szépen kivilágították |
A régi épületek a Sanghai Tower kilátószintjéről |
Érdekes volt a Shanghai Tower tetejéről lenézni a földről lélegzetelállítóan magasnak látszó felhőkarcolókra |
A város "hátsó udvara" Nem csillogó, mint az öbölpart, de rendezett, és mindenhol légkondicionáló, mert anélkül a nyár ott kibírhatatlan |
A régi Sangháj egy utcája Ezek a telkek nagyon jó helyen fekszenek, így a háztulajoknak milliós értékük van, de nem adják el, nem adják föl a hagyományos életformájukat |
Az
öböl nem csak a turisták
elkápráztatására szolgál, óceánjárók, vontatók és nagy szállítóhajók is járnak ott. |
Utazásom
egyik fő pontja, a lebegő vasút A mágneses lebegtetésű vasút, a maglev Pudong városrészben a Longyang Road Stationről indul és a Pudong nemzetközi repülőtérre jár. A 30 km-es út általában 7 perc 20 mp-ig tart, de vannak kora reggeli és késő délutáni vonatok, amelyek 50 mp-cel hosszabb időt futnak. A vonat 2 perc alatt eléri a 350 km/h sebességet, de tovább gyorsul, és a végsebessége 431 km/h lesz. A sebességet kijelzik az utastérben. A csomagok súlyát korlátozzák, a súlyhatár kisebb, mint amennyit az Emirates légitársaság a turista osztályon megenged. A vonal megvalósításának a szerződését a Siemens nyerte és a ThyssenKrupp céggel együtt építette, de a tervek alapján több kínai cég is beszállt az építkezésbe. A pályát teljes egészében kínai cégek készítették, és módosították is a terveket, például a lágy talaj miatt az 50 m-es oszloptávolságot 25-re csökkentették, és némely oszlop 70 méter mélységig nyúlik le, hogy kemény talajon támaszkodjon. További részletek: https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_maglev_train |
Az állomás pályája |
A pálya alulról, benne a hajtó elektromágnesek |
A vonat nagy
közönségérdeklődés mellett érkezik Ezen az úton a legnagyobb sebessége |
Az út után üdítő
volt sokkal lassúbb
járművel utazni. Sangháj városában nagy csatornahálózatot ástak, a csatornák partján a lakóházak mellett manufaktúrák, piacok, lakóházak és templomok álltak. Ma már a csatornahálózatnak leginkább turisztikai jelentősége van. Mi is tettünk egy hajóutat Sangháj csatornáin. |
Csatornarendszer fő- és oldalágakkal és szépen karbantartott hidakkal |
Kényelmes, légkondicionált kis dízelhajóval utaztunk Jobbra elöl a kapitány |
A csatornák partján régi lakóházak, |
de akár újak is. |
Templom, |
és talán étterem, ami mellett egy kirándulóhajó parkol A hajó tetején ügyesen elrejtették a légkondicionálót. |
Néhány
érdekesség: |
Már a régi kínaiak is ismerték a parabolaantennát |
Ha alacsony az óriáskereked, vagy kevés a hely, a kerék állhat a ház tetején is, és a 4. emeleten szállunk fel rá |
Sanghájból még sötétben szálltunk föl, de Dubaiban már megcsodálhattuk a tényleg impozáns Emirates flotta épp otthon lévő részének néhány gépét |
Budapest felé ereszkedve lőttem néhány képet az épülő M4-es út csomópontjairól |
Szép és érdekes
út volt, hála a Budavár Tours jó
szervezésének és kiváló
szakembereinek. |
Szakirodalom:
|
manhattani
2018. október 22. |
|