1. rész:  Peking és környéke, a Kínai Nagy Fal  és egyebek










Paloták, templomok, a Peking-Sanghaj nagysebességű vasút, Sanghaj, a mágneses lebegő vasút, hajókázás Sangháj csatornáin, aztán a hazarepülés



Az írásban a saját felvételeim vannak, amelyik nem az, ott jelzem.




Paloták, templomok, kertek
















A hölgyek a kendőkkel valószínűleg kultikus táncot lejtenek a turisták gyűrűjében, nem zavartatva magukat.



Egy szép régi pagoda, amit ma már kereskedelmi célra használnak


A víztől felvezető két lépcsősáv a hordszékvivőké, a hordszék pedig a kőcsík fölött halad.









Főúri lakóház belseje

Középen a fűtő alkalmatosság


Ezen meg a szemben lévő oldalon szigorú rendben a családtagok, esetleg a vendégek ültek






Gyönyörű templombelső


Ez nem a Chinatown városrész bejárata, mert az egész város az




Egy hagyományos kínai kert, a Yu Garden


Sok száz éves mesterséges létesítmények. Gyönyörű jelképei a gazdag kínaiak életmódjának. Az egyik kerti kép annyira megtetszett az amerikai katonáknak a II. Világháborúban, hogy hazavitték a képét és megformálták a new yorki Amerikai Természettudományi Múzeumban.






A Három C tava

A  Három C a C betű formájú Holdnak a vízen és egy ablaküvegen tükröződő képe. Miközben a kert gazdái a három C-t szemlélték, a zenekar
a vízen  csónakban ringatózva zenélt.


Egy kert bonsai gyűjteménye

A bonsai a közhiedelemmel ellentétben nem japán, hanem kínai eredetű





A kőkerítésen pedig a szigorú sárkány őrzi a biztonságot és a rendet





A Peking - Sangháj nagysebességű vasút

A pekingi Déli pályaudvarról indultunk


Peking Déli pályaudvar

A kínai vasút
nem panaszkodhat az utasszámra

Jóval a vonat indulása előtt értünk ki az állomásra, kószálni indultam. Az állomási útbaigazítók mindenáron be akartak tuszkolni a sangháji vonatra várakozók sorába, gondolták, hogy ilyen külföldi (a nyelvükön tápicu, ami nagyorrút jelent), csak oda utazhat. Mondtam, hogy későbbi vonattal megyünk, erre békén hagytak. Az angol mondatot azonnal megértették.

(A kínaiak magukat a külföldiekkel szemben sápicunak, kisorrúnak hívják. Tényleg piszék.)






A pályaudvar információs táblája




De nem kell megijedni, átvált latin betűs kiírásra





A jegypénztárak,






és a kapu





A vonatjegyem


Még gyorsulunk, ...


 elértük az utazósebességet.



A vonat túlnyomórészt lábakon álló pályán fut. A vonal eltér a hagyományos pálya vonalától, hosszan párhuzamos, de a nagysebességű vonal több várost nem érint, ahová a hagyományos vonal igen. A régi vonal lenn a földön halad, ahol láttam, ott háromvágányos, és nemrég felújítottnak látszik. Sok tehervonatot láttam rajta.



Érdekes az ablakból a kínai táj.


A várost a sivatagi homoktól védő erdősáv, némelyik fiatal fát átültetik a városi parkokba






Régi és új stílusú építmény

Látszólag a pagoda is most épül




A többnyire sík vidéken néhol meglepő formájú dombok



   

Az indulás Pekingből borult időben, a magas pályánk mellett a földön a hagyományos vasút vágányai, nagyvárosok mellett haladunk, mindenfelé lábakon álló egyéb vasútvonalak, a film 4. percénél állomásról indulunk, óriási folyók fölött száguldunk, 5 percnél egy atomerőmű, 6 percnél megállás, az állomáson benn áll egy másik nagysebességű vonat, a 8. perctől hegyesebbé válik a táj, alagút 288 km/h-s sebességgel, 11 percnél óriási teher fejpályaudvar majd épülő magas pályák, ferdeköteles híd a Sárga-folyón, 14 percnél közeledünk Sangháj felé, 15 percnél a hagyományos vasút vontatási telepe, aztán a nagysebességűeké, és lelassulunk Sangháj pályaudvara előtt.





Sangháj széles előváros-sávjában futurisztikus és hagyományos magasházak








Sangháj

A városra a legjobb szó: elképesztő. Jó értelemben: elképesztően impozáns, modern, gazdag és érdekes.





A betétkép felvétel a régi Sanghájról,
és ugyanaz a partszakasz ma:
a tévé-torony, a sörnyitó, és Sangháj (és Kína) legmagasabb, a világnak pedig a második legmagasabb épülete, a Sanghai Tower

A Sanghai Tower 632 méteres, 128 emeletes és 380 000 négyzetméter alapterületű. Mellette több alacsonyabb, alig 100-200-300 méteres épület.




A Sanghai Tower éjszaka

Azért ilyen csavart formájú, mert így oly módon törik meg rajta a szél, hogy sokkal kisebb erővel nyomja. Így több 10 %-kal (elfelejtettem, hogy hánnyal, talán 30-cal) kevesebb acél és beton kellett az építéséhez, de még így is mindenféle építőanyag mennyiség rekordot megdöntött az épület.

További információk a toronyról:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Tower






A látvány éjszaka is pompás
,




de az öböl másik partján a régi épületeket is szépen kivilágították





A régi épületek a Sanghai Tower kilátószintjéről



Érdekes volt a Shanghai Tower tetejéről lenézni a földről lélegzetelállítóan magasnak látszó felhőkarcolókra





A város "hátsó udvara"

Nem csillogó, mint az öbölpart, de rendezett, és mindenhol légkondicionáló, mert anélkül a nyár ott kibírhatatlan


A régi Sangháj egy utcája

Ezek a telkek nagyon jó helyen fekszenek, így a háztulajoknak milliós értékük van, de nem adják el, nem adják föl a hagyományos életformájukat




Az öböl nem csak a turisták elkápráztatására szolgál,

óceánjárók, vontatók és nagy szállítóhajók is járnak ott.













Utazásom egyik fő pontja, a lebegő vasút

A mágneses lebegtetésű vasút, a maglev Pudong városrészben a Longyang Road Stationről indul és a Pudong nemzetközi repülőtérre jár.

A 30 km-es út általában 7 perc 20 mp-ig tart, de vannak kora reggeli és késő délutáni vonatok, amelyek 50 mp-cel hosszabb időt futnak. A vonat 2 perc alatt eléri a 350 km/h sebességet, de tovább gyorsul, és a végsebessége 431 km/h lesz. A sebességet kijelzik az utastérben.

A csomagok súlyát korlátozzák, a súlyhatár kisebb, mint amennyit az Emirates légitársaság a turista osztályon megenged.

A vonal megvalósításának a szerződését a Siemens nyerte és a ThyssenKrupp céggel együtt építette, de a tervek alapján több kínai cég is beszállt az építkezésbe. A pályát teljes egészében kínai cégek készítették, és módosították is a terveket, például a lágy talaj miatt az 50 m-es oszloptávolságot 25-re csökkentették, és némely oszlop 70 méter mélységig nyúlik le, hogy kemény talajon támaszkodjon.

További részletek:
 https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_maglev_train






Az állomás pályája





A pálya alulról, benne a hajtó elektromágnesek




A vonat nagy közönségérdeklődés mellett érkezik







       Ezen az úton a legnagyobb sebessége





   

Az indulási állomás után látszik az átkötés a két pálya között, az első kitérő itt is balkitérő, mint pl. a magyar vasúton,
aztán csak azért nem hagytuk le a leszálló nagy utasgépet, mert már lassultunk.


   


Egy-egy pillanatra többször is elértük a 431 km/h csúcssebességet, és az autópályán
a >100 km/h-val
velünk egy irányba haladó autók állni látszottak.


Az út után üdítő volt sokkal lassúbb járművel utazni.

Sangháj városában nagy csatornahálózatot ástak, a csatornák partján a lakóházak mellett manufaktúrák, piacok, lakóházak és templomok álltak. Ma már a csatornahálózatnak leginkább turisztikai jelentősége van. Mi is tettünk egy hajóutat Sangháj csatornáin.





Csatornarendszer fő- és oldalágakkal és szépen karbantartott hidakkal


Kényelmes, légkondicionált kis dízelhajóval utaztunk

Jobbra elöl a kapitány




A csatornák partján régi lakóházak,


de akár újak is.



Templom,



és talán étterem, ami mellett egy kirándulóhajó parkol

A hajó tetején ügyesen elrejtették a légkondicionálót.




Néhány érdekesség:










Már a régi kínaiak is ismerték a parabolaantennát


Ha alacsony az óriáskereked, vagy kevés a hely, a kerék állhat a ház tetején is, és a 4. emeleten szállunk fel rá



Sanghájból még sötétben szálltunk föl, de Dubaiban már megcsodálhattuk a tényleg impozáns Emirates flotta épp otthon lévő részének néhány gépét



Budapest felé ereszkedve lőttem néhány képet az épülő M4-es út csomópontjairól








Szép és érdekes út volt, hála a Budavár Tours jó szervezésének és kiváló szakembereinek.








Szakirodalom:

 

  • KirMa Cheng: 15 perc kínai nyelvkönyv, Mérték kiadó
  • Földrajzi világatlasz, Cartographia Kft. kiadó
manhattani

2018. október 22.