Az Óbudai Gázgyár
elveszett vágányai |
Először 1988-ban kerestem arra a
vágányokat, most pedig az akkori kerítések
mögé is bemehettem, a gyár területére
a Budapest Beyond Sightseeing
szervezte túra segítségével,
délebbre pedig az
építkezéseknél a
kerítéseken nyílásokat vágtak
és szabad lett az átjárás. A kapott képek tulajdonosát jeleztem, ahol jelzés nincs, azok a saját felvételeim. |
A gázgyár felé akkor
is, most is az Újpesti Vasúti hídon mentem
át, hajók a hajógyárban és a
téli kikötőben, 1988 februárjában: 2016. december 5-én: A Bogdánynak bérelt helye van? |
További képpárok
azonos dátummal: |
A Duna hídról feltűnnek az Óbudai Gázgyár megújult tornyai |
A híd felől a Keled út
mellett a gázgyár trafóháza figyelemreméltó felirattal: 1988-at írtunk. Még másfél éve volt az ilyenféle kiírásoknak. |
Mára sokkal gazdagabb
festéssel: |
Valaha az esztergomi
vasútvonalból a
Duna híd felől deltavágány indult a gyár
felé, és párhuzamosan továbbhaladt a szintén
íves Gázgyár utca mellett. A másik delta
Óbuda
vasútállomás felől jött a gyárig
és ívvel csatlakozott az első delta
továbbmenő vágányába. A DIMAP Bt. & Szarvas Térképészeti Ügynökség 2000-es atlasza szaggatott vonallal jelzi az egykori vágányokat, bár az Óbuda állomás felé menőt hibásan, mert az nem csatlakozott be a fővonalba, hanem azzal párhuzamosan haladt. |
A két deltavágány
karako-hid-tól kapott rajzon Kiegészítése: "Az általam ismert adatok szerint a Körvasút elágazást (ez Angyalföld felől) 1975-ben bontották. Óbuda felőli részt 1984-ben. A két kiágazási vágány találkozásánál a delta déli szárától párhuzamosan haladtak, a találkozásnál volt egy-egy váltókapcsolat, így:" |
A Gázgyár utca
ívében, a betonkerítés mögött
két nagy gáztartály is volt, itt volt a híd
felőli deltavágány mellett lévő, a Keled utat
lezáró sorompó. Ezt a két delta
találkozásában álló
őrházból kezelték. A kép nagyobb felbontásban A sorompó után a vágány töltésen haladt, 1988-ban még jól látszott. A töltéskorona szélén a sorompót állító vonóvezeték tartóoszlopai láthatók. Ezek ma már nem, de délebbre a Gázgyár utca mentén még megvan néhány. a kép nagyobb felbontásban |
A
Kartográfiai Vállalat 1966-os Budapest
térképén sem vágány,
sem gázgyár, bizonyára a diverzánsok
megtévesztésére. Talán
hadititok volt, a Keled utca sarkán
a gázgyár kerítésén belül az
őrtoronyban ülő őr időnként rám nézett,
így akkor fényképeztem, amikor a gyár
belsejét figyelte. |
Egy filmből csent, saccra a két
világháború
közötti időben készült térképen
viszont jól látszik mind a két
deltavágány. Az Óbuda felé haladót
úgy kell érteni, hogy párhuzamosan haladt a
fővonallal, mert a Szentendrei út fölötti híd
felé külön előjelzője volt. |
Ezt mutatja ez a régi
térkép is, a nyugat felé haladó vonal
vastagabb, mint a hídi: Ezen látszik a két nagy gáztartály, a szén- és kokszrakodók, és látszik a sokvágányos teher rendezőpályaudvar, ami a Homokos felirat 'os' betűinél kezdődött és a szigetre vezető K-hídig tartott. |
Az Óbuda állomás
felé haladó vágányok előjelzői: |
2004. május 5-én már
sem a deltavágány folytatása Óbuda
felé, sem a második előjelző nem volt meg ezen a kelet
felé tekintő képen. Istvánfi Péter felvétele |
A két deltavágány
találkozásánál álló torony
1988-ra már lepusztult állapotban volt. |
A deltáktól dél felé a Gázgyár utca mentén második vágány volt, mely Óbuda Gázgyár állomásépületig tartott. |
Ezeknek ma, 2016-ban már csak a helye látszik. |
A
vágányok mellett áll a néhai Óbuda
Gázgyár állomásépülete |
Óbuda Gázgyár állomás nem a képen látható (és az azon túl lévő) vágány volt, hanem az épületen túli sokvágányos teherpályaudvar, ami fölött a fenti kép jobb szélén látható híd volt. |
Örömmel írom, hogy az
állomásépület ma is áll! |
Ennek kőbe vésett
bizonyítékai az épület északi
falán, |
a homlokzatán, |
és a déli falon: |
Sőt, az
állomásépület melletti két kisebb
építmény is megvan. A teher rendező helyén ma egy óriási, kb. 2 m mély gödör van, alighanem talajcserét végeznek. |
A kerítésen túl a
teher rendező területe, de 1988-ra a vágányokat
már felszedték. |
A két delta közös
vágánya pedig dél felé haladt, a
Hajógyári szigetre vezető K-híd felé.
Mindkét kép 1988. februári. |
Ennyi maradt belőle 1988-ra.
Háttérben a Duna-ág. |
A rendező vége a dunaparti
sétányról, 1988-ban: |
és 2016. december 5-én,
észak felé nézve. Balra a háttérben a vágányok helyén lévő gödör látszik. |
A
teherpályaudvar vágányait összefogó
vágány itt ment ki déli irányba. Istvánfi Péter felvétele, 2004. május 8. |
Ez a terület 1988 előtt a
gyáré lehetett, mert délre kapu és
kapusház zárta le. Ma már a kaput nem
zárják. |
Innen jött a kimenő
vágány a teherpályaudvarról: |
Ez volt a kerítésen kívül haladó, a deltákat összefogó vágány helye, 2016-ban. |
2004-ben még megvolt a keresztezés (romja), amivel a gázgyári teherpályaudvarból jövő vágány keresztezte a szigetre vezetőt. Istvánfi Péter felvétele, 2004. május 8. |
2016-ra már leaszfaltozták a helyét. |
Itt ért véget a
bejárásom az elveszett vágányok
után, 2016. december 5-én. |
Források:
|
manhattani
2016. december 7. 2016. december 27. |
Világvasutai > magyar vasutak > Az Óbudai Gázgyár elveszett vágányai |