|
2024 tavaszának vasúti hírei |
Kalifornia további négy hidrogén hajtású motorvonatot rendelt a Joaquin völgy közlekedése számára |
Kalifornia állam ilyen, Stadler FLIRT H2 típusú, hidrogén hajtású motorvonatokat kap San Bernardino megye közlekedéséhez Martin Gombert felvétele [1]-ből |
Az állam
közlekedési osztálya, a Caltrans az állam
fővárosában, Sacramentóban
bejelentette, hogy még négy
hidrogén hajtású motorvonatot rendel a Stadler
Rail-től, 127 millió dollárért. Ezzel
összesen 10 ilyen motorvonat jár majd a kaliforniai
San Joaquin
völgyben. A vonatok ára Kalifornia állam
pénzügyi alapjából érkezik, melyből
több év
alatt 0
kibocsátású járművek
vásárlását vagy
gyártását finanszírozzák. A vonatok Sacramento és Merced között járnak majd, erősítve a regionális és a bejáró közlekedést, és sűrítik az Amtrak San Joaquin vonatait. Kalifornia közlekedési minisztere, Toks Omishakin azt mondta: „A motorvonatok rendelése mutatja az erős elkötelezettségünket a környezetbarát és fenntartható közlekedés kiépítése iránt az államunk polgárai számára". |
Ez a vonatközlekedés a Stadler
Fast
Light Intercity and Regional Train-jein, a FLIRT-eken alapszik. A
Stadler US vezérigazgatója, Martin Ritter arra
büszke, hogy a vonatok
jelentős részt vállalhatnak a
vasútközlekedés
dekarbonizációjában.
Elmondta, hogy mára a Stadler 150, 0
kibocsátású, hidrogén vagy
akkumulátor hajtású járművet adott el az
USA-ban, Németországban,
Olaszországban, Ausztriában és
Lettországban. A H2 típusú vonatokat
szigorú teszteknek vetették alá az USA-ban
és
Svájcban, és jól vizsgáztak. Ansgar Brockmeyer, a Stadler marketing és eladási alelnöke azt mondta: „Mivel az USA vasútvonalai csak kis részben villamosítottak, a FLIRT H2 motorvonatainak jelentős a szerepe. A hidrogén technológia lehetővé teszi a fenntartható közlekedést, és környezetbarát alternatívát ad a hagyományos hajtással szemben." |
Kalifornia állam ilyen négyrészes Stadler FLIRT H2 motorvonatokat rendelt Stadler felvétel [1]-ből |
Chicago bejáróvonati vasúttársasága, a Metra megállapodott a Stadlerrel akkumulátoros motorvonatok szállításáról |
A Stadler US ilyen akkumulátoros motorvonatokat szállít a Metra számára Stadler Rail felvétel [1]-ből A Stadler US cég nyolc kétrészes akkumulátoros motorvonatot épít és szállít a chicagói Metra számára. Ez lesz az első ilyen rendelés az Egyesült Államokba, ahogy a Metra és a Stadler képviselője 2024. február 21-én bejelentette. |
.A nyolc motorvonat az első része
az összesen 16 motorvonat rendelésnek. A
szállításkor kétrészes vonat
később három-, vagy akár
négyrészesre bővíthető. A Metra ezeket a vonatokat
a Rock Island régió Beverly mellékvonalán
tervezi járatni, egy 16,4 mérföld (26,4 km)
hosszú vonalon, melyen sűrűn vannak megállók
Beverly Hills, Morgan Park és Blue Island területén. A vonat töltési ideje változó, 20%-os töltöttségről 80%-ra feltölteni, mellyel már biztonságosan útnak indulhat, 20 és 30 perc közötti idő szükséges. „Ez a vásárlás mutatja a Metra elkötelezettségét a tisztább teljesítmény, a csendesebb vonatok iránt, és hogy a jövő érdekében tervezünk", mondta Jim Derwinski, a Metra vezérigazgatója. |
A Metra 2023
októberében
169,3 millió dollár
szövetségi pénzt kapott, az után, hogy
2022-ben tender
kiírást bocsátott ki nyolc kétkocsis,
akkumulátoros motorkocsira, majd
még nyolcra és 32 mellékkocsira. Egy motorvonat 112 utast szállíthat, a mellékkocsik pedig 46-ot. Az egyszintes járművek között az utasok átjárhatnak. A kettőből egy mellékkocsiban mozgássérült vécé lesz. A motorvonatot felkészítik Chicago különösen hideg telére, padló alatti fűtéssel és a géptér jó szigetelésével. |
Kína megszüntette a gőzös vontatást |
A kínai gőzmozdonyokból
utoljára dobták ki a tüzet 2024 januárja
közepén, és felhagytak a gőzösök
rendszeres használatával. Yinjiang tartományban
bezárták a szénbányát, ezzel
megszűnt a három évtizedes gőzmozdonyos
szénszállítás, ami idevonzotta a vasút-, és
különösen a gőzmozdony barátokat a
világ minden részéből. Még az
1990-es évek végén is gyártottak ide
gőzösöket. |
Sok éven át a
vasútbarátok elutaztak Kínába, hogy
fővonali gőzösöket munkában lássanak, ami a
világ többi részén már megszűnt. A
fővonali gőzös üzem a „Jing
Peng", Jitong-Tongliao vasúton Belső Mongóliában
(ami Kína része) 2005-ben leállt, ez az 587
mérföld hosszú vonal 1995-ben nyílt meg,
és országszerte sok tartalékba helyezett
gőzmozdonyt használt. |
Szikrák a kéményből: egy héttel a gőzös üzem vége előtt a JS8089-es mozdony 2024. január 7-én éjszaka dolgozik Nick Platon felvétele [1]-ből A „Jing Peng" vonalon a QJ osztályú, 1' E 1' gőzösök jártak, mind távolsági teher, mind személy forgalomban. 1957 és 1988 között 4.717 épült belőlük. Legtöbbjüket szétvágták, de három az Egyesült Államokba került. Kettőt az Iowa Interstate használt, jelenleg állnak, a harmadik Kentucky-ban fővizsgára vár, miután turista forgalomban járt öt éven keresztül. |
Miután a Jitong-Tongliao vasúton dízelvontatásra tértek
át, még
tovább is széles
körben használtak
gőzösöket
Kína-szerte, főképp
szénbányáknál és fémművekben.
Ezeket a mozdonyokat, legtöbbjük az SY osztályú
1' D 1' (1960 és '99 között 1.860 épült),
vagy JS 1' D 1' lassan lecserélték, leginkább
használtan vett dízelmozdonyokra, amik az
utolsó
két évtizedben a
nagy sebességű fővonalak és a
vasútvillamosítás miatt
váltak eladóvá. Két SY mozdony az USA-ba
került, egy pedig a tengerbe veszett, mikor a hajója
útban az USA felé egy tájfunban elsüllyedt. Sandaoling, az utolsó gőzös erősség Xinjiang tartományban, Sandaolingban lévő felszíni szénbánya körüli gőzös üzem volt az utolsó erősség, ahol heti hét napban, napi 24 órában jártak gőzmozdonyok. A Covid járvány előtt vasútbarátok a világ minden részéből áramlottak Sandaolingba. A legnépszerűbb évszak a tél közepe volt, mikor a leglátványosabb a mozdonyok füstje és gőze az alacsony hőmérséklet miatt. A füstszekrény előtt a mozdonyvezető kezében a tábla felirata kínai írásjelekkel: Goodbye steam! (Isten veled, gőzös!) Nick Paton felvétele [1]-ből |
Sandaoling mozdonya, a JS8089, melynek éjszakai képe feljebb látható, 2024. január 7-én szénvonatot vontat Nick Paton felvétele [1]-ből A gőzös üzemet 2018 májusában egy időre felfüggesztették, és a szenet közúton szállították. A szénbánya három éven belül kimerült volna, és ezért a gőzös vontatást visszaállították 2021 szeptemberéig. Aztán a bánya még további két évig szenet adott, bár kisebb hozammal, mint korábban. 2020 elején a négyből három JS osztályú mozdony járt naponta a nagy fejtéshez, a negyediket pedig karbantartották. A Covid előtt hat további mozdony tolatott és rövidebb távra vitt vonatokat. A gőzös vontatás a felszíni bányához 2022 augusztusában ért véget, és a pályát felszedték. |
A maradék gőzös
állományt kis, hattengelyes dízelmozdony flotta
helyettesítette. Évekig a dízeleket nem
engedték a hálózat egyes részeire a
tengelyterhelésük miatt, de az újabb, HXN5B
mozdonyok, amiket 2022 végén szállítottak
le, könnyebbek, nem szükséges vonal
korlátozás. A gőzmozdonyok utolsó működési területe a tolatás volt a bánya South Yardján, és az utolsó néhány hónapban csak három mozdonyt használtak, mert a JS8314 2023. november 26-án teherautóval ütközött, a szerkocsija súlyosan sérült, de személyi sérülés nem történt. |
December utolsó hetében engedélyezték a dízelüzemet, így a JS8366-ost kivonták a forgalomból, ezért egyedüliként a JS8089 maradt. Január 15-én aztán ő is nyugdíjba ment. Az utolsó hetekben tolatott a teherpályaudvaron és rövid utakat tett, néha egy újítással, nyitott tetejű szénszállító konténerekkel a vagonokon |
A JS8089
nyitott tetejű szénszállító
konténeres vonatot visz Nick Paton felvétele [1]-ből Mára a világban gőzös vontatást Bosznia bányáinál látni, ott a gőzmozdonyt a fényképező turisták kedvéért indítják be. Van még gőzvontatás Észak-Koreában, de ez külföldiek számára gyakorlatilag elérhetetlen. |