2024 tavaszának vasúti hírei



Kalifornia további négy hidrogén hajtású motorvonatot rendelt a Joaquin völgy közlekedése számára







Kalifornia állam ilyen, Stadler FLIRT H2 típusú, hidrogén hajtású motorvonatokat kap San Bernardino megye közlekedéséhez


Martin Gombert felvétele [1]-ből








Az állam közlekedési osztálya, a Caltrans az állam fővárosában, Sacramentóban  bejelentette, hogy még négy hidrogén hajtású motorvonatot rendel a Stadler Rail-től, 127 millió dollárért. Ezzel összesen 10 ilyen motorvonat jár majd a kaliforniai San Joaquin völgyben. A vonatok ára Kalifornia állam pénzügyi alapjából érkezik, melyből több év alatt 0 kibocsátású járművek vásárlását vagy gyártását finanszírozzák.

A vonatok Sacramento és Merced között járnak majd, erősítve a regionális és a bejáró közlekedést, és sűrítik az Amtrak San Joaquin vonatait.

Kalifornia közlekedési minisztere, Toks Omishakin azt mondta:
A motorvonatok rendelése mutatja az erős elkötelezettségünket a környezetbarát és fenntartható közlekedés kiépítése iránt az államunk polgárai számára".
Ez a vonatközlekedés a Stadler Fast Light Intercity and Regional Train-jein, a FLIRT-eken alapszik. A Stadler US vezérigazgatója, Martin Ritter arra büszke, hogy a vonatok jelentős részt vállalhatnak a vasútközlekedés dekarbonizációjában. Elmondta, hogy mára a Stadler 150, 0 kibocsátású, hidrogén vagy akkumulátor hajtású járművet adott el az USA-ban, Németországban, Olaszországban, Ausztriában és Lettországban. A H2 típusú vonatokat szigorú teszteknek vetették alá az USA-ban és Svájcban, és jól vizsgáztak.

Ansgar Brockmeyer, a Stadler marketing és eladási alelnöke azt mondta: 
Mivel az USA vasútvonalai csak kis részben villamosítottak, a FLIRT H2 motorvonatainak jelentős a szerepe. A hidrogén technológia lehetővé teszi a fenntartható közlekedést, és környezetbarát alternatívát ad a hagyományos hajtással szemben."                







Kalifornia állam ilyen négyrészes Stadler FLIRT H2 motorvonatokat rendelt


Stadler felvétel [1]-ből







Chicago bejáróvonati vasúttársasága, a Metra megállapodott a Stadlerrel akkumulátoros motorvonatok szállításáról





A Stadler US ilyen akkumulátoros motorvonatokat szállít a Metra számára


Stadler Rail felvétel [1]-ből


A Stadler US cég nyolc kétrészes akkumulátoros motorvonatot épít és szállít a chicagói Metra számára. Ez lesz az első ilyen rendelés az Egyesült Államokba, ahogy a Metra és a Stadler képviselője 2024. február 21-én bejelentette.



.A nyolc motorvonat az első része az összesen 16 motorvonat rendelésnek. A szállításkor kétrészes vonat később három-, vagy akár négyrészesre bővíthető. A Metra ezeket a vonatokat a Rock Island régió Beverly mellékvonalán tervezi járatni, egy 16,4 mérföld (26,4 km) hosszú vonalon, melyen sűrűn vannak megállók Beverly Hills, Morgan Park és Blue Island területén.

A vonat töltési ideje változó, 20%-os töltöttségről 80%-ra feltölteni, mellyel már biztonságosan útnak indulhat, 20 és 30 perc közötti idő szükséges.

Ez a vásárlás mutatja a Metra elkötelezettségét a tisztább teljesítmény, a csendesebb vonatok iránt, és hogy a jövő érdekében tervezünk", mondta Jim Derwinski, a Metra vezérigazgatója. 
A Metra 2023 októberében 169,3 millió dollár szövetségi pénzt kapott, az után, hogy 2022-ben tender kiírást bocsátott ki nyolc kétkocsis, akkumulátoros motorkocsira, majd még nyolcra és 32 mellékkocsira.

Egy motorvonat 112 utast szállíthat, a mellékkocsik pedig 46-ot. Az egyszintes járművek között az utasok átjárhatnak. A kettőből egy mellékkocsiban mozgássérült vécé lesz.


A motorvonatot felkészítik Chicago különösen hideg telére, padló alatti fűtéssel és a géptér jó szigetelésével.




Kína megszüntette a gőzös vontatást


A kínai gőzmozdonyokból utoljára dobták ki a tüzet 2024 januárja közepén, és felhagytak a gőzösök rendszeres használatával. Yinjiang tartományban bezárták a szénbányát, ezzel megszűnt a három évtizedes gőzmozdonyos szénszállítás, ami idevonzotta a vasút-, és különösen a gőzmozdony barátokat a világ minden részéből. Még az 1990-es évek végén is gyártottak ide gőzösöket.
Sok éven át a vasútbarátok elutaztak Kínába, hogy fővonali gőzösöket munkában lássanak, ami a világ többi részén már megszűnt. A fővonali gőzös üzem a Jing Peng", Jitong-Tongliao vasúton Belső Mongóliában (ami Kína része) 2005-ben leállt, ez az 587 mérföld hosszú vonal 1995-ben nyílt meg, és országszerte sok tartalékba helyezett gőzmozdonyt használt.







Szikrák a kéményből: egy héttel a gőzös üzem vége előtt a JS8089-es mozdony 2024. január 7-én éjszaka dolgozik


Nick Platon felvétele [1]-ből


A
Jing Peng" vonalon a QJ osztályú, 1' E 1' gőzösök jártak, mind távolsági teher, mind személy forgalomban. 1957 és 1988 között 4.717 épült belőlük. Legtöbbjüket szétvágták, de három az Egyesült Államokba került. Kettőt az Iowa Interstate használt, jelenleg állnak, a harmadik Kentucky-ban fővizsgára vár, miután turista forgalomban járt öt éven keresztül.




Miután a Jitong-Tongliao vasúton dízelvontatásra tértek át, még tovább is széles körben használtak gőzösöket Kína-szerte, főképp szénbányáknál és fémművekben. Ezeket a mozdonyokat, legtöbbjük az SY osztályú 1' D 1' (1960 és '99 között 1.860 épült), vagy JS 1' D 1' lassan lecserélték, leginkább használtan vett dízelmozdonyokra, amik az utolsó két évtizedben a nagy sebességű fővonalak és a vasútvillamosítás miatt váltak eladóvá. Két SY mozdony az USA-ba került, egy pedig a tengerbe veszett,  mikor a hajója útban az USA felé egy tájfunban elsüllyedt.



Sandaoling, az utolsó gőzös erősség


Xinjiang tartományban, Sandaolingban lévő felszíni szénbánya körüli gőzös üzem volt az utolsó erősség, ahol heti hét napban, napi 24 órában jártak gőzmozdonyok. A Covid járvány előtt vasútbarátok a világ minden részéből áramlottak Sandaolingba. A legnépszerűbb évszak a tél közepe volt, mikor
a leglátványosabb a mozdonyok füstje és gőze az alacsony hőmérséklet miatt.




A
füstszekrény előtt a mozdonyvezető kezében a tábla felirata kínai írásjelekkel: Goodbye steam!  (Isten veled, gőzös!)

Nick Paton felvétele [1]-ből







Sandaoling mozdonya, a JS8089, melynek éjszakai képe feljebb látható, 2024. január 7-én szénvonatot vontat

Nick Paton felvétele [1]-ből


A gőzös üzemet 2018 májusában egy időre felfüggesztették, és a szenet közúton szállították. A szénbánya három éven belül kimerült volna, és ezért a gőzös vontatást visszaállították 2021 szeptemberéig.

Aztán a bánya még további két évig szenet adott, bár kisebb hozammal, mint korábban. 2020 elején a négyből három JS osztályú mozdony járt naponta a nagy fejtéshez, a negyediket pedig karbantartották. A Covid előtt hat további mozdony tolatott és rövidebb távra vitt vonatokat. A gőzös vontatás a felszíni bányához 2022 augusztusában ért véget, és a pályát felszedték.





A maradék gőzös állományt kis, hattengelyes dízelmozdony flotta helyettesítette. Évekig a dízeleket nem engedték a hálózat egyes részeire a tengelyterhelésük miatt, de az újabb, HXN5B mozdonyok, amiket 2022 végén szállítottak le, könnyebbek, nem szükséges vonal korlátozás.

A gőzmozdonyok utolsó működési területe a tolatás volt a bánya South Yardján, és az utolsó néhány hónapban csak három mozdonyt használtak, mert a JS8314 2023. november 26-án teherautóval ütközött, a szerkocsija súlyosan sérült, de személyi sérülés nem történt. 
December utolsó hetében engedélyezték a dízelüzemet, így a JS8366-ost kivonták a forgalomból, ezért egyedüliként a JS8089 maradt. Január 15-én aztán ő is nyugdíjba ment. Az utolsó hetekben tolatott a teherpályaudvaron és rövid utakat tett, néha egy újítással, nyitott tetejű szénszállító konténerekkel a vagonokon






A JS8089 nyitott tetejű szénszállító konténeres vonatot visz

Nick Paton felvétele [1]-ből


Mára a világban gőzös vontatást Bosznia bányáinál látni, ott a gőzmozdonyt a fényképező turisták kedvéért indítják be. Van még gőzvontatás Észak-Koreában, de ez külföldiek számára gyakorlatilag elérhetetlen.







Források:

  • Trains.com  [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads [2]
  • Allan E. Lee: American Transportation, Heritage Series [3]
  • Michael Krieger: Where Rails Meet the Sea [4]
manhattani      

  2024. március 5.