2020 második félévének vasúti hírei



Az amerikai vasúti teherszállítás új jelszava a Precision Scheduled Railroading ( PSR, 'pontosan ütemezett vasút' )


A PSR nem csak a tehervonatok pontos menetrend szerinti közlekedését jelenti. 2020-ban és utána érvényes változata, a PSR 2.0 azt is célozza, hogy a Class I (a legnagyobb) amerikai vasutak váljanak vállalkozói vasúttá. A shortline (helyi) és a regionális vasutak vállalkozói viselkedésűek, a Class I-ek nem. Ez rontja a kisebb vasutak hatékonyságát is.

2016-ban
a TRAINS egyik szakértője egy olvasói kérdésre azt felelte, hogy a legtöbb észak-amerikai tehervonat menetrend nélkül közlekedik. Több vasútnak is van belső, nem pontos menetrendje, ami biztosítja, hogy a kocsijai visszakerüljenek a cél állomásról a az indulási helyre, meg hogy hatékony legyen a személyzetforduló, de nyomtatott menetrendjük a tehervonatokra nincs. 

A PSR 2.0 javítja a partnerséget a Class I és a kisebb vasutak között, ezzel javítják azok vállalkozói tevékenységének a hatékonyságát. A vasút működését a digitális kor segíti. Eljárásokat automatizálhat, a big data és a mesterséges intelligencia használatával felderíthet eszköz- és más hardver hibákat. De ez nem elég a vállalkozói vasúttá váláshoz. Növelni kell a Class I vasutak és az ügyfelek, meg a kisebb vasutak közötti integrációt.

Az észak-amerikai vasutak 40%-a még nem a PSR-ben működik. A vasútrendszer nem hasonlít a repülés rendszeréhez, ahol a regionális repülő társaságok töltik fel a csomópontokat, és azonos szabályok, szabványok és működési rend szerint dolgoznak, mint a nagyok, így az egész rendszer talpon maradhat a nagyon kompetitív környezetben.
A vasutaknál még nem így működik a rendszer, az egész supply chain, az ellátási lánc.

A PSR leginkább menedzsment gondolkodásmód. Módszerei bármilyen méretű vasútra alkalmazhatók, rászabhatók akár kis, akár nagy bonyolultságú, más-más célú és méretű feladatra.

Az amerikai vasút nagy kihívások előtt áll. Az Uber és a Lyft (házhoz szállító cég) nem csak a kiszállítást forradalmasítja, hanem hatással van még az autó gyártásra is. Az Amazon és a Walmart világszerte küzd egymással, és újradefiniálták a globális szolgáltatás sebességével és hatékonyságával szembeni elvárásokat. A SpaceX főnöke, Elon Musk 
szállítórendszer tendert nyert Chicagóban a belváros és az O'Hare repülőtér között, ami egy óráról 12 percre csökkenti a menetidőt. A Walmart és más szállítók rendelés napi áruindítást, néha kiszállítást vállalnak. Ezek új és magasabb elvárásokat támasztanak a pont-pont közötti szállítókkal szemben.

A PSR együttműködik korábbi irányítási módszerekkel, mint a Lean Six Sigma és Kaizen, és a Disciplined  "Just Do it".

A vasút az új kihívásoknak új módszerekkel, és ami fontosabb, új szemléletmóddal tud megfelelni. A PSR és az együttműködő gazdasági rendszer megerősíti a vasutat.


Bill Stephens cikke nyomán a TRAINS-ből




Koronavírus a vezetőfülkében?



A South Shore Freight vasút mozdonyvezetője és vonatvezetője a cég által előírt arcvédő maszkban

Matt Lastovich felvétele a TRAINS-ből

(A maszk emlékeztet a régen a gőzmozdonyvezetők által hordott vörös kendőre.)

A vezetőfülke az egyik legszennyezettebb hely, ahol vasutasok nap mint nap dolgoznak. Míg a nagy vasutak a pályaudvarokon rendszeresen tisztítják a vezetőfülkét, sok minden dolgozik a tisztaság ellen. Az ajtót-ablakot gyakran nyitják, tárgyakat visznek be, melyek szennyezettek lehetnek. Mégis a legerősebb fegyver a Covid-19 fertőzés ellen a tisztaság.

A kisebb vasutak a járvány kezdetekor jobban reagáltak, mint a nagyok, mivel kevesebb alkalmazottjuk van, és a mozdonyszemélyzet amúgy is maga tisztítja a fülkét. A feladat csak annyi volt, hogy a tisztítószerek mellé fertőtlenítő szert is adtak.

A Class I (a legnagyobb) vasutak működése a megelőzéstől a business as usual-ig terjedt. A vasutak többsége az első csoportba tartozik. Sok helyen ellenőrzik a fülketisztaságot, vagy tisztításra a műhelybe vagy más alkalmas helyre rendelik a mozdonyt. Van, ahol külső céget bíznak meg a rendkívüli tisztítási munkával. Ahol a mozdonyszemélyzet tagja beteg lett, profi fertőtlenítő céggel kezeltették a fülkét. Van társaság, amelyik minden mozdonya fülkéjét tisztíttatja, van, amelyik csak a vezető mozdonyokét.

A tisztító a következő személyzet számára naplóban, vagy magán a mozdonyon jelzi, hogy elvégezte a munkát.

                                       

  A Kansas City Southern vasút lízingelt mozdonyának orrára
      ragasztott cédula jelzi az utolsó tisztítás idejét és helyét


Zach Puphery felvétele a TRAINS-ből

Egyes Class I vasutaknál, ahol a járvány megjelenésekor nem tettek komolyabb intézkedéseket, később javítottak a helyzeten, ma már mindenhol rendelkezésre áll minden eszköz a járvány fékezésére.

Chris Guss cikke nyomán a TRAINS-ből






A maszkos kalauz figyeli, ahogy a Metra utasa egyedül száll le a Chicago környéki bejáróvonatról

David Lassen képe a TRAINS-ből

(A kép 2020 májusában készült, akkor ott nem volt kötelező a maszk.)

A járvány vége felé haladva minden személyszállító számára égetően fontos kérdés: visszatérnek az utasok?

A "maradj otthon" utasítás, a közlekedési megszorítások a távmunka, de csak a félelem a megfertőződéstől nagyban csökkentette a közösségi közlekedők számát. Az egykor zsúfolt vonatok üresen járnak. az Amtrak utasszáma 96, a New York City metró utasaié 92%-kal csökkent.
A járatszám csökkentés nem javított a szállítók gazdasági helyzetén, és a másik baj, hogy a múltban nincs modell hasonló helyzetre. Az 1918-as influenzajárvány csak az USÁ-ban 675 ezer áldozatot szedett, a vasúti utasszám mégis nőtt 1918 és '20 között, ahogy az I. világháborús katonák hazatértek.

A járvány alatt amerikaiak tömege kezdett autóval dolgozni járni. Több autó, több dugó, nagyobb környezetszennyezés, több üvegház hatású gáz. A munkába járók többsége mondja, hogy visszatér a közösségi közlekedéshez, mihelyt feloldják a korlátozást.

Az International Union of Railways listát állított össze, hogy hogyan lehetne visszaszerezni az utasok bizalmát: el kell érni, hogy a személyzet és az utasok viseljenek maszkot, a fertőtlenítő szereket kell közreadni és a járműveket és állomásokat tisztán kell tartani. A személyek hőmérése és kikérdezése már ellentmondásos: Amerikában ez a magánéletbe behatolásnak számít. A távolságtartás pedig bevételcsökkenést okozhat, az Amtrak csak a jegyek 50%-át adja el.

A technológia segíthet. A Japan Rail East megnövelte a levegő áramlást, a Shinkansen vonatokon 8 percenként cserélődik. A New York Metropolitan Transportation Authority és a Chicago Transit Authority mikroba ellenes kezeléssel kísérletezik, ami elpusztítja a kórokozókat a járművek falán és az ülések felületén.

A járvány nagy károkat okoz a közlekedési vállalatoknak. A Kongresszus 25 milliárd dollárt hagyott jóvá a tömegközlekedési cégeknek, és még 1 milliárdot az Amtraknek, ezek nem fedezik a teljes kárt.

A járvány nagy változást okozott a cégek és dolgozók viszonyában: aki tehette, otthoni munkavégzésre váltott. Kérdés, hogy a járvány elmúltával ők újra munkába járók lesznek-e?

Dan Zukowski cikke nyomán a TRAINS-ből






Az következő generációs Acela vonat próbafutásokat végez az USA keleti részén    
Gary Pancavage felvétele a TRAINS-ből

Az Acela az USA keleti, Boston-New York-Washington korridorvonalának a vonata. Az első új generációs vonat Coloradóban, a nemzeti próbapályán vizsgázik, addig ez, a második a keleti partvidék vonalain. 2020. május 28-án a pennsylvaniai Thorndale-be ment. Az új vonat a tervek szerint 2021-ben áll szolgálatba.




Rakéták vasúton

Ebben az évtizedben először a Florida East Coast vasút különleges vonatot indított a NASA számára. Június 12-én a gyártótól, a Northrop Grummantől szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétákat szállított a Kennedy Space Centerbe, az Artemis 1 Space Launch System számára. A következő tíz évben még kilenc ilyen vonat jár majd.

Kevin Andrusia képe és írása nyomán





manhattani


2021. január 11.