2. rész: A Radford és a Pocahontas régió, és a Jawn Henry gőzturbina-villamos mozdony




A Radford régió


Ez a régió az eredeti Virginia & Tennessee Railroad 151 mérföldes, Roanoke - Bristol vonalát tartalmazza, a vasút Bristolnál csatlakozott a Southern Railway-hez.

A vonal végig kétvágányos volt,
vonatmegelőzésre hosszú mellékvágányokkal. Legnagyobb emelkedő egy 7 mérföldes szakaszon 10-es volt, nyugati irányban pedig 12 mérföldön 13-es.

A nagy forgalom miatt a II. világháború alatt a vonalon CTC-t (centralized traffic controlt) építettek ki.





 

       
A N&W vasút Radford régiója

Térkép [2]-ből







2148-as Y-6 tágra nyitott szabályzóval vontatja nyugat felé a tehervonatot fel az Allegheny hegység emelkedőjén, Arthur állomás után, 1956 áprilisában

John Pickett felvétele [1]-ből


Ezt látja a vonatvezető a caboose-ból, ahogy a 2152-es Y-6 keményen tolja a 86-os számú tehervonatot fel az Allegheny 10
-es emelkedőjén

W. A. Atkin felvétele [1]-ből


A caboose-ban ülő, és esetleg aggódó vonatvezetőnek a forgalmista annyit mondhatott volna: "Nyugi. Nem éhes."




Fekete füst, és gőz a biztonsági szelepből - a N&W vezetősége szerint mindkettő pocsékolás 

Fred McLeod felvétele [1]-ből


A vezetőség tiszta kéményt és 299 psi (20,8 atm) kazánnyomást akart (az Y-6-os megengedett legnagyobb üzemi kazánnyomása 300 psi volt).

A képen a 2137-es Y-6 15 mph sebességgel vontatja a 106 kocsis tehervonatát az Allegheny hegység 
13-es emelkedőjén, 1953 júniusában.






Az M 495-ös fordul a "wye"-en, az Y alakú vágányon

H. Reid felvétele [1]-ből


A mozdony a 10-es,
kombinált, RPO (railroad post office) és expresszáru kocsival tolat be a fordító vágányra North Carolina államban, West Jeffersonban. Rátol a 704-es ülőhelyes kocsira és úgy fordul majd vissza Abingdon és Bristol felé.







A négy hónapos J 600-as Virginiában, az abingdoni megállásán. A 46-os, a keleti Tennessean-nal érkezett, 1942 januárjában.

G. P. Vance, Jr felvétele C. K. Marsh collection, [1]-ből


A szerelvény is fiatal, kevesebb mint egy éves.




A Jawn Henry, a gőzturbina - villamos mozdony


Ez a mozdony a N&W próbálkozása volt arra, hogy szén hajtóanyaggal szállítsa a szén ezer tonnáit. A szén égetéséből nyert energiát villamossággá alakította, 
a mozdony kerekeit villanymotorok forgatták. A Jawn Henry 1954 májusában készült el, a Westinghouse Electric és a Babcock & Wilcox kazángyártó közreműködésével.

600 font (41,85 atm) kazánnyomás mellett a turbina 4.500 LE-t adott le. A mozdony négy, háromtengelyes és hárommotoros forgóvázon futott, és 818.000 font (371,4 tonna) súlyú volt. A vezetőfülke előtt volt a széntároló,
hátul pedig a kazán és a turbina. Ezek mögött volt a vízkezelő szerkocsi, ezt le lehetett akasztani, hogy a mozdony ráférjen a N&W 115 láb (35 m) átmérőjű fordítóira.

Miután a mozdony néhány gyerekbetegségét kijavították, a Jawn Henry sikeresen működött. Nagyobb súlyú vonatokat vihetett, mint a szintén nagyon sikeres, 2-8-8-2-es Y-6-os, közben kevesebb szenet és vizet használt, de kisebb sebességgel vontatott. Azt mondták, hogy a N&W az első példány magas költségén fejlesztett ki egy sorozatgyártásra alkalmas mozdonyt. A költségeket úgy csökkenthették volna, hogy a gyártók több ilyen mozdonyt készítenek, mint amennyit a N&W egyedül felhasználhatott. Sajnos más vasutaknál  a vontatás a dízelmozdonyok felé fordult, így más vasút nem érdeklődött a Jawn Henry iránt. Big Jawn egymagában maradt. 1957 decemberében szétvágták.

Érdekességképpen, John Henry legendája a Chesapeake & Ohio vasúthoz kötődik, nem a N&W-hez.


1954-ben egy próbafutás során a gőzturbina - villamos, No. 2300 Jawn Henry elhagyja a virginiai Ellistont, szénvonattal, és dinamometer kocsival

N&W felvétel [1]-ből

Egy Y-6-os gőzmozdony vontatta vonat féktuskói
a 13-es lejtőn már kék füstöt eregettek volna, de a Jawn a dízelmozdony módi, dinamikus fékezéssel tartotta a vonat sebességét.




Ez a kép érzékelteti a Jawn Henry méretét

Parker Hayden felvétele [1]-ből



Üres szenesvagonokat vontat át az Allegheny hegységben, Christiansburgnál, próbafutáson, 1954. július 15-én. A mozdony 600 psi nyomású kazánja a mozdony hátuljában volt, a nehezen észrevehető vezetőfülke mögött.





1954 nyarán lefényképezték a Jawn Henryt a terhelési tesztjén, a virginiai Glenvarnál

H. Reid felvétele [1]-ből


A széntároló falát megmagasították, és műszakiak ültek benne. A vízkezelő szerkocsi mögött még egy szerkocsit, amögé pedig a No. 514780 dinamométer kocsit akasztották a nyugatra tartó üres szénvagonos vonatban.





A Pocahontas régió


Ez a régió volt a N&W, amerikai kifejezéssel, kenyereskosara, a szén forrása, az e vasút által szállított szén kb. 95%-a erről a területről származott.

A régió egyik fővonala a nyugat-virginiai Bluefieldtől északnyugatra tartott. Az Elkhorn-hegység tetejétől a vonal követte az Elkhorn Creek vonalát, majd tovább, 19 alagúton át, ezért ezt a vonalat a N&W földalattijának is hívták.

A vonal 20
-es meredeksége miatt a vonalat Bluefieldtől Iaegerig villamosították. 1950-ben aztán a nagy mértékű vonaláthelyezés, és egy új Elkhorn alagút fúrása a vonal emelkedését 14-esre csökkentette, a villamosítást megszüntették, az akkorra koros villamos mozdonyokat szétvágták, a pálya a 2100-as sorozatú 2-8-8-2-es mozdonyoké lett.
           
Pocahontas régió

Térkép [2]-ből





A Clinch Valley körzet a N&W fontos mellékvonali hálózata volt, a régió délnyugati területét tárta fel. Amellett, hogy ez teremtett kapcsolatot a Clinchfield Railroad-dal, fontos bányavidéket is bekötött a hálózatába. A vonalon az uralkodó meredekség 16 volt, emellett olyan szűk ívek voltak, hogy csak osztatlan főkeretes mozdonyokat lehetett használni. Az A osztályú, 2-6-6-4 elrendezésű, osztott főkeretes mozdony füstszekrénye a kis ívsugár miatt oldalra veszélyes mértékben kilógott volna.

A szigorú pályaviszonyok miatt a N&W vasúton úgy tekintettek a Pocahontas régióra, mint a vasutasok nagyvizsgájára. Amelyik vasutas tud "a Poley-n"  vasutat működtetni, az mindenhol tud.



A 2162-es Y-6a üres vagonokat hozott a bányába a nyugat-virginiai Delome-ban, 1958 júniusában

John Krave felvétele [1]-ből






J osztályú, 4-8-4 elrendezésű 606-os áll a nyugat-virginiai Bluefieldben 1958. május 10-én

Parker Lamb felvétele [1]-ből


A 16-os számú vonatot, a Cavaliert hozta.

A szaggatott fényvonal a mozdony körül a kocsivizsgáló lámpájának fénye a hosszú expozíciós idővel készült felvételen.





A háttérben a 4-8-4-es vontatta Cavalier indul Bluefieldről Williamson, Portsmouth és Cincinnati felé 1958 júniusában
 

Herbert H. Harwood felvétel [1]-ből


A kép előterében a Clinch Valley 5-ös számú vonat várakozik, hogy majd követi. Az 578-as, E-2a Pacific mozdony néhány technikai fejlesztést mutat: a Standard Stoker (gépi tüzelő berendezés) hengerfejei és az alacsony vízállás riasztó a vezetőállás alatt látszanak. Egyetlen E-2-s sem, ez sem kapott kereszt-kompaund légsűrítőt.




Két fékező áll a szerkocsi hátulján, ahogy a 2-6-6-2-es elrendezésű gőzös kelet felé halad a helyi tehervonattal

Ben F. Cutler felvétele [1]-ből


A vonat a Bottom Creek ívben kanyarodik a nyugat-virginiai Vivian közelében.








A 2114-es Y-5 közeledik az új Elkhorn alagút nyugati bejáratához

R. L. Harvey felvétele [1]-ből


A vonata egy keleti extra szénvonat. A füstöt nézve a vonatszemélyzet boldog lesz, ha
működnek az alagút szellőztető ventilátorai.







Balra az A 1211 érkezett Williamsonból üres szénvagonokkal, jobbra a J osztályú 609 kiállításon áll a szintén kiállított szerelvénnyel

N&W felvétel [1]-ből


A 609-es frissen kapta az áramvonalas borítását. A II. világháború alatt készült, a War Production Board, a háborús termelés bizottság megszorítása alatt, nem áramvonalas borítású mozdonyként.

A háború végeztével áramvonalas lett. A mögötte lévő expresszvonati kocsik hamarosan szolgálatba állnak, mint Powhatan Arrow expressz.




A leváltott mozdonyszemélyzet a forgalmi irodába tart 1959. március 26-án

Bruce Meyer felvétele [1]-ből


Jobbra a 2176-os Y-6b, egy old-timer a 11 évével. Jobbra a 2189-es még nem érte el a kilenc évet.










1959 márciusában a gőzös korszak vége felé az egykor büszke Y-6, Y-6a és b 2-8-8-2-es mozdonyok az utolsó mérföldjeiket futják, mint szénvonatok vontatói

Philip A. Weibler felvétele [1]-ből


A viszonylag fiatal mozdonyok egyik utolsó szolgálatukra várnak a virginiai Weller Yardon.








Források:

  • Ed King: Norfolk & Western in the Appalachinas [1]
  • Jeff Wilson, Randy Rehberg (editors): The Historical Guide to North American Railroads [2]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads   [3]
  manhattani    

  2023. július 10.