. |
. |
. |
Egy hosszú, két rövid
|
A. C. Kalmbach felvétele [1]-ből |
. Történet arról, hogy vasútbarátok, akik mégoly hozzáértők is, ha olyanba avatkoznak, amibe nem kéne, bajt is okozhatnak. Néha csak a szerencsén múlik, hogy nem. |
A
történet megértéséhez ismernünk
kell néhány, az amerikai vasutakon használt
hangjelzést.
|
JELENTÉSE . (egy hosszú) Megálláskor, légfék alkalmazva, a nyomás kiegyenlítődött) . Féket oldj, haladj (két rövid) Másképpen nem nyugtázott bármilyen jelzés nyugtázása , Megállás után visszatolás, visszatolás kézijelzés nyugtázása . Jelzésadás vagy megismétlés kérés, ha nem értették . Jelző fedezze a vonat végét . Jelző fedezze a vonat elejét . Jelző visszatérhet nyugatról vagy délről . Jelző visszatérhet keletről vagy északról . Szintbeli útátjáró következik .. Vizsgáld meg a fékrendszert szivárgásra vagy nem oldott fékre . Veszély jelzés a rövid fütty vagy kürt sorozat. |
Ezek a minden vasútnál
használt
hangjelzések, ezt a vasutak bővíthették, mint
a történetben szereplő
Louisville & Nashville a - 0 0 Második szekció jön a vonat mögött jelzéssel. |
1947-ben,
két évvel a II. Világháború
után az amerikai gazdaság és az élet
már nagyrészt visszatért a rendes
kerékvágásba. A távolsági
személyszállításban a vasút
nagyrészt egyeduralkodó volt, mivel a repülő-
és az autógyárak sokáig csak a
háború számára dolgoztak. A történet mesélője, Bill Keirce szülővárosában, a Kentucky- beli Louisville-ben a honos vasút, a Louisville & Nashville minden vontató eszközt felhasznált, hogy a megnőtt forgalmat lebonyolítsa, az öreg Consolidationöktől (2-8-0 / 1'D, mint a Truman), a fényes, új EMD dízelekig. A Louisville körüli vágányhálózat tele volt vonattal, sok két szekcióban járt. (ez azt jelenti, hogy kis időeltéréssel egymás után ment két vonat). Ha így volt, a szabály szerint a szembejövő vonatok számára az első vonat mozdonyán kellett jelezni a követő második szekciót. Mind látható, mind hangjelzés is volt. A látható jelzés az első vonat mozdonyán világosban zöld zászló, sötétben zöld jelzőfény volt, és a szembe jövő vonat számára egy hosszú, két rövid hangjelzést kellett adnia. Ezt a másik vonatnak két rövid hanggal kellett nyugtáznia. |
A
mesélő 1947 tavaszán a szokásos Louisville
Railfans Club pénteki találkozóján vett
részt az öreg Central Station épületében, amit
azóta lebontottak, korábban az IC, a B&O,
a C&O és a Southern vasutak használták (akkor
miért nem Union Stationnek hívták?). A
találkozó után egy másik résztvevő,
Howard Blackburn autózásra
hívta a
mesélőt, Billt, az új
kocsiján. Egy szendvics és egy kávé
az állomás éjjel-nappal nyitva
lévő éttermében, és épp
éjfél
lett. Tudták, hogy a L&N egyik leghosszabb, névtelen,
csak No. 3-103 jelet viselő személyvonata 45 perc múlva
ér a város egyik elővárosába,
Cincinnati felől, és talán új dízelmozdony
vontatja. Howard javasolta, hogy menjenek autóval a vonat
elé és
kövessék a Frankfort Avenue-n, amely több
mérföldön párhuzamos a
kétvágányú L&N vonallal. Howard másik érdeklődési területe a Louisville Railway Company, a város villamosvasútja volt, és mikor egy öreg járművet elbontottak, rávette a művezetőt, hogy adja neki a kis légtartályt és a légkürtöt. A tartályt beszerelte a kocsija csomagtartójába, a kürtöt pedig a tetejére, a műszerfalra pedig a légszelep nyitógombját. A tartályt meg lehetett tölteni a benzinkútnál a kerékfújóval. |
Kevéssel
hajnali 1 előtt, ahogy a vonal mellett várakoztak,
megérkezett a 3-103-as. A két dízelgép
mögött annyi pakli- posta- és expresszáru kocsi
volt, hogy az egész tehervonatnak látszott. Mivel a Frankfort Avenue teljesen kihalt volt, az autóval könnyen lépést tartottak a vonattal. A mozdony csendesen haladt, talán már kifuttatott a vezér. Bár a vezetőfülkében sötét volt, az autósok a műszerek és egyéb kis világítók fényében jól látták a fűtő fejének körvonalát. (Nem tévedés, a dízelmozdonyon a gépkísérőt fűtőnek (fireman) nevezték.) Bill a kocsiablakon jól kihajolva figyelte a mozdonyt, de a fűtő csak előre nézett, nem vette észre a követő autót. Billék autóján volt egy igazi légkürt, töltött tartállyal. -Milyen hangjelzést adjunk? - Kérdezte Howard. |
A keresztezéshez közeledtek,
ahol a Frankfort Avenue jobbra
fordul és metszi a L&N vágányait. -Próbáljuk a "Szintbeli útátjáró következik"-et! A két hosszú, egy rövid, két hosszú nagy hangerővel elszállt a városi éjszakába. A mozdonyon felkapcsolták a fülkevilágítást. Ez válasz lehetett, arra nem gondoltak az autósok, ami a valóság volt, hogy a város vezetése megtiltotta a hangjelzést éjszaka a városban, még az útátjáró jelzését is. A 3-103 továbbra is csöndben haladt. Az autóban ülők gondolkodtak, hogyan tudnák válaszkürtölésre bírni a vezért. |
Ekkor
új szereplő lépett a játékba. Szemben a
távolban feltűnt egy L&N nehéz Mikado gőzös
homlokfénye, ahogy haladt felfelé a tehervonatával
a Baxter Avenue állomás felől. Másodpercek
maradtak, hogy a teher eltakarja a dízelmozdonyt az
autósok elől.
-Howard, kürtöld a második szekciót! Howard értette hogy Bill mire gondol, ezt a jelzést nyugtázni kell! Ki is nyomta az egy hosszút, három rövidet, épp mikor a dízel eltűnt a gőzmozdony mögött. Eltelt egy, két, majd három másodperc, és megjött a válasz: a gőzmozdonytól, két rövid gőzsíphang, a nyugtázás. Az autósok megijedtek: hamis jelzést küldtek egy fővonali vonat mozdonyvezetőjének! Howard megállította az autót, és végiggondolták, mit tehetnek, hogy helyrehozzák a hibát: semmit. Hazamentek. |
Billt
sok évig zavarta az, ami
történt. A Mikado mozdonyvezetőjét megzavarhatta a
dolog: a
dízelmozdonyon nem égett zöld fény, a
második szekció látható jelzése,
mégis hallatszott a második szekcióra utaló
hangjelzés. Mit vehetett helyesnek?
A vasúton a legfontosabb szabály: a biztonság az
első. Ezért a gőzös vezér azt feltételezte,
hogy a személyvonat mögött halad a második
szekció. Ezzel egy darabig semmi dolga nem volt, mivel a vonal még tíz
mérföldön át kétvágányos volt a
Kentucky beli Anchorage-ig.
Anchorage-ben a kétvágányú vonal két
egyvágányúra váltott, elágazott
Cincinnati és
Lexington felé. Ezért Bill azt feltételezte, hogy a vezér megállította a nehéz vonatot Anchorage-ben, hogy megbeszélje a forgalmistával (station operator), hogy hol a második szekció. Bill szerette volna, ha ott lehet a beszélgetésnél. Bill Keirce írása nyomán [1]-ben. |
Források:
|
manhattani
2013 december 21. |
> Amerikai vasutak > Főoldal / Main page |