Egy amerikai Decapod (2-10-0, 1'E) mozdony gyártása a Baldwin gyárban

A mozdony (nem látható) főkerete alatt a kerékpárok, rajtuk a kazán, a füstcsövek behelyezésre készen, a mozdony elé készítve.

H. L. Broadbelt collection, [1]-ből





A Pennsylvania vasút 1922-ben 2-10-0 (1'E) elrendezésű, amerikai nevén Decapod mozdonyt rendelt a Baldwin gyártól. A Baldwin Eddystone-i gyára akcióba lendült.

A mozdonygyártás folyamatáról képsorozat készült, a képek H. L. Broadbelt gyűjteményéből származnak.





A Baldwin gyár






Az 1922 novemberében elkészült, a Pennsylvaniánál I1 osztályú
mozdony gyári táblája

H. L. Broadbelt collection, [1]-ből                                                      






Az 1831-32-ben készült Old Ironsides (Öreg vasbordájú) mozdonnyal kezdve, a gyár fennállása alatt összesen több mint 55.000 mozdonyt készített.

Matthias W. Baldwin 1835-ben megnyitotta a gyárát Philadelphiában a Broad Streeten, nem messze a mai városközponttól. A gyár sikeresen működött, és a XX. század elejére már nagy területen folyt a mozdony- és más, főleg vasúti jármű gyártása.



A Baldwin gyár a Broad és a Spring Street sarkán a XX. század elején

Korabeli rajz H. L. Broadbelt-nek a Baldwin gyűjteményéből (RR88.2), a Railroad Museum of Pennsylvaniától (PHMC), [4]-ből        


Csúcs formájában Philadelphiában a XX. század elején a gyár már nyolc háztömbnyi helyet foglalt el (Amerikában a háztömb jóval nagyobb, mint nálunk). Több mint 17.000-en dolgoztak itt.

A további növekedést behatárolta a város, ezért a gyár fokozatosan áthelyezte a gyártást az Eddystone-i telepére. Száz évvel később gyakorlatilag nem maradt nyoma a gyárnak Philadelphia belvárosában.




A Decapod mozdonytípus

1881-ben a Baldwin mexikói exportra készített Decapod mozdonyokat, 1885-ben pedig Brazíliába. A brazil export mozdonyok jó működése felkeltette az amerikai vasutak érdeklődését a típus iránt. A századforduló idején több amerikai vasút is rendelt ilyen mozdonyt.

Az 1920-as évek elején a Baldwin gyár megcélozta a könnyű vágányú, ezért kis tengelyterhelést megengedő vonalas vasutak piacát. Ezek a "shortline"-ok, helyi vasutak voltak viszonylag rövid vonalakkal, de néhány Class I társaságnak is volt ilyen vonala. A gyár két méretben készített Decapod, öt kapcsolt kerékpárú, tehát kisebb tengelyterhelésű mozdonyokat, olaj- vagy széntüzeléssel, gépi fűtő berendezéssel, a stokerrel, vagy kézi tüzeléssel.


1922-ben a Pennsylvania vasút nehéz Decapod mozdonyt rendelt a Baldwintól.

Akkoriban a megrendelő vasúttársaság
mozdonyt tervező mérnökei nagy paksaméta tervrajzzal mentek a mozdonygyárba. Az elkészült gép a vasút és a gyár mérnökeinek közös munkája lett. E munka eredménye általában siker lett, de néha nem. A Pennsylvania számára készült Decapod -ok jó mozdonyok lettek.

Ezt a mozdonyt a Baldwin gyár No. 55725 gyári számmal készítette. A Pennsylvania No. 4300-as számon, I1 osztályba sorolta be.

Az írás további képei H. L. Broadbelt gyűjteményéből származnak, [1]-ből, és 1922 októberében készültek.



A szerelés





Első lépésben az "erecting shop"-ban, a mozdonyszereldében a főkeretet ráemelik a tartó lábakra
 
A főkeretre már felszerelték a hengeröntvényt.






A hengeröntvény-nyereg a dugattyús tolattyú házakkal
Amikor 1916-ban e mozdony prototípusa a Pennsylvania vasút (PRR) Juanita műhelyében elkészült, különlegesen nagynak számított az amerikai mozdonytervezési és -gyártási gyakorlatban. Egy, a Railway Age folyóiratnak küldött levél a 250 psi (17,4 atm) kazánnyomást "bátran nagynak" nevezte, és megkérdezte, hogy a két nagy, 30 1/2 x 32 hüvelykes (800 x 813 mm-es) henger helyett nem lett volna-e célszerűbb a háromhengeres elrendezés.

Mások a Decapod (öt kapcsolt kerékpárú) elrendezésen, és a nagy, 22 láb 8 hüvelykes (6.913 mm-es) merev szélső tengelytávon csodálkoztak. A Pennsylvania meg volt elégedve a mozdony elrendezésével és méreteivel, és 123 ilyen mozdonyt gyártott a saját műhelyeiben, később a Baldwintól rendelt 1922. augusztusban, majd 1923. januárban és februárban még 100, 100 és 275 darabot.

A No. 4300-as I1-es az első ilyen, Baldwin gyártmányú mozdony lett.







A főkeret alá helyezik a kerékpárokat







Eközben a kazánműhelyben elkészült a kazán és a tűzszekrény lemezmunkája és szegecselése








A Baldwin mozdonyon olyan szerkezeti elemek is voltak, mint


        


a "power reverse", a "szervó" hátramenet állító,
   

és a gépi tüzelő berendezés,

amit mi stokernek is mondunk, és angolul mechanical stoker, mert angolul
magában a stoker a fűtő.





             

A füstszekrény





 

A keresztfej, a keresztfej vezető és a hengerfej






A kazánra és a főkeretre felkerül a Worthington-féle tápvíz előmelegítő és a légsűrítő

Feltették a kerekekre a csatlórudakat.






További szerelési munkák

A füstszekrény oldalán felirat: P. R. R. ENGINE 4300 OCT25 1922





Felszerelik a vezetőállás minden szerelvényét, szabályzóját, szelepét és műszerét





Felkerül a mozdony első forgóvázára a két óriási légtartály


Ezek látványáról messziről meg lehetett ismerni a Pennsy Decapod mozdonyait.








A kész mozdony


A Baldwin gyári sorozat első példányát a fényképezéshez szürkére festették.



Gőzmozdonyok festése

Mozdonysorozatok első darabját, vagy nagyobb, kerek számú példányát elkészülte után "fényképezési szürkére" festették, mert a szürke mozdonyon a részletek jobban látszanak
a fényképen, mint a feketén. Néha csak a mozdony egyik oldalát festették szürkére, amerről fényképezték.


Ekkor is rákerült a mozdonyra a megrendelő vasút neve, a mozdony száma és egyéb jelzések.

A mozdony fényképezés után kapta meg a leszállítási színét, ami legtöbbször a fekete volt.




Az elkészült Pennsylvania Decapodok előfogat mozdonyok lettek Gallitzin után a Horse Shoe Curve (lópatkó kanyar) emelkedőjén, az ohiói érc- és a pennsylvaniai szénvonatokon.

Ezek a vonatok olyan nehezek voltak, hogy a Pennsylvania nehéz, 0-8-0 (D) tengelyelrendezésű mozdonyokat szerzett be a teherpályaudvari tolatáshoz.
A Decapodok leendő mozdonyszemélyzetét tanfolyamra küldték, hogy hogyan kell kiszolgálni a hatalmas, 30 1/2 hüvelyk átmérőjű hengeres mozdonyt. Sokan nem hittek benne, hogy ilyen hengerekkel jól működik majd a mozdony, de mégis, az 598 mozdony tonnák millióit mozgatta kis sebességgel ugyan, de megbízhatóan. Komoly fegyver volt a II. világháborús hadi erőfeszítésben, és egy példány, a No. 4483, megőrzött emlék maradt a sorozatról.








Források:

  • A TRAINS 1974. májusi számának írása [1]
  • George H. Drury (Compiled): Guide to North American Steam Locomtives [2]
  • Brian Solomon: American Steam Locomitive [3]
  • Brian Solomon: Baldwin Locomotives [4]
manhattani      

  2023. április 17.