|
Egy amerikai Decapod (2-10-0, 1'E) mozdony gyártása a Baldwin gyárban A mozdony (nem látható) főkerete alatt a kerékpárok, rajtuk a kazán, a füstcsövek behelyezésre készen, a mozdony elé készítve. H. L. Broadbelt collection, [1]-ből |
A
Pennsylvania vasút 1922-ben 2-10-0 (1'E)
elrendezésű,
amerikai nevén Decapod mozdonyt rendelt a Baldwin
gyártól. A Baldwin Eddystone-i
gyára akcióba lendült. A mozdonygyártás folyamatáról képsorozat készült, a képek H. L. Broadbelt gyűjteményéből származnak. |
A Baldwin gyár Az 1922 novemberében elkészült, a Pennsylvaniánál I1 osztályú mozdony gyári táblája H. L. Broadbelt collection, [1]-ből |
Az 1831-32-ben készült Old Ironsides (Öreg vasbordájú) mozdonnyal kezdve, a gyár fennállása alatt összesen több mint 55.000 mozdonyt készített. Matthias W. Baldwin 1835-ben megnyitotta a gyárát Philadelphiában a Broad Streeten, nem messze a mai városközponttól. A gyár sikeresen működött, és a XX. század elejére már nagy területen folyt a mozdony- és más, főleg vasúti jármű gyártása. |
A Baldwin
gyár a Broad és a Spring Street sarkán a XX.
század elején Korabeli rajz H. L. Broadbelt-nek a Baldwin gyűjteményéből (RR88.2), a Railroad Museum of Pennsylvaniától (PHMC), [4]-ből Csúcs formájában Philadelphiában a XX. század elején a gyár már nyolc háztömbnyi helyet foglalt el (Amerikában a háztömb jóval nagyobb, mint nálunk). Több mint 17.000-en dolgoztak itt. A további növekedést behatárolta a város, ezért a gyár fokozatosan áthelyezte a gyártást az Eddystone-i telepére. Száz évvel később gyakorlatilag nem maradt nyoma a gyárnak Philadelphia belvárosában. |
A Decapod
mozdonytípus 1881-ben a Baldwin mexikói exportra készített Decapod mozdonyokat, 1885-ben pedig Brazíliába. A brazil export mozdonyok jó működése felkeltette az amerikai vasutak érdeklődését a típus iránt. A századforduló idején több amerikai vasút is rendelt ilyen mozdonyt. Az 1920-as évek elején a Baldwin gyár megcélozta a könnyű vágányú, ezért kis tengelyterhelést megengedő vonalas vasutak piacát. Ezek a "shortline"-ok, helyi vasutak voltak viszonylag rövid vonalakkal, de néhány Class I társaságnak is volt ilyen vonala. A gyár két méretben készített Decapod, öt kapcsolt kerékpárú, tehát kisebb tengelyterhelésű mozdonyokat, olaj- vagy széntüzeléssel, gépi fűtő berendezéssel, a stokerrel, vagy kézi tüzeléssel. |
1922-ben a Pennsylvania vasút nehéz Decapod mozdonyt rendelt a Baldwintól. Akkoriban a megrendelő vasúttársaság mozdonyt tervező mérnökei nagy paksaméta tervrajzzal mentek a mozdonygyárba. Az elkészült gép a vasút és a gyár mérnökeinek közös munkája lett. E munka eredménye általában siker lett, de néha nem. A Pennsylvania számára készült Decapod -ok jó mozdonyok lettek. Ezt a mozdonyt a Baldwin gyár No. 55725 gyári számmal készítette. A Pennsylvania No. 4300-as számon, I1 osztályba sorolta be. Az írás további képei H. L. Broadbelt gyűjteményéből származnak, [1]-ből, és 1922 októberében készültek. |
A
szerelés Első lépésben az "erecting shop"-ban, a mozdonyszereldében a főkeretet ráemelik a tartó lábakra A főkeretre már felszerelték a hengeröntvényt. |
A hengeröntvény-nyereg a dugattyús tolattyú házakkal |
Amikor 1916-ban e mozdony
prototípusa a Pennsylvania vasút (PRR) Juanita
műhelyében elkészült, különlegesen
nagynak számított az amerikai mozdonytervezési
és -gyártási gyakorlatban. Egy, a Railway Age folyóiratnak
küldött levél a 250 psi (17,4 atm)
kazánnyomást "bátran nagynak" nevezte, és
megkérdezte, hogy a két nagy, 30 1/2 x 32 hüvelykes
(800 x 813 mm-es) henger helyett nem lett volna-e célszerűbb a
háromhengeres elrendezés. Mások a Decapod (öt kapcsolt kerékpárú) elrendezésen, és a nagy, 22 láb 8 hüvelykes (6.913 mm-es) merev szélső tengelytávon csodálkoztak. A Pennsylvania meg volt elégedve a mozdony elrendezésével és méreteivel, és 123 ilyen mozdonyt gyártott a saját műhelyeiben, később a Baldwintól rendelt 1922. augusztusban, majd 1923. januárban és februárban még 100, 100 és 275 darabot. A No. 4300-as I1-es az első ilyen, Baldwin gyártmányú mozdony lett. |
A főkeret alá helyezik a kerékpárokat |
Eközben a kazánműhelyben elkészült a kazán és a tűzszekrény lemezmunkája és szegecselése |
A Baldwin mozdonyon olyan szerkezeti elemek is voltak, mint a "power reverse", a "szervó" hátramenet állító, |
és a gépi tüzelő berendezés, amit mi stokernek is mondunk, és angolul mechanical stoker, mert angolul magában a stoker a fűtő. |
A füstszekrény |
A keresztfej, a keresztfej vezető és a hengerfej |
A kazánra és a főkeretre felkerül a Worthington-féle tápvíz előmelegítő és a légsűrítő Feltették a kerekekre a csatlórudakat. |
További szerelési munkák A füstszekrény oldalán felirat: P. R. R. ENGINE 4300 OCT25 1922 |
Felszerelik
a vezetőállás minden szerelvényét,
szabályzóját, szelepét és
műszerét |
Felkerül
a mozdony első forgóvázára a két
óriási légtartály Ezek látványáról messziről meg lehetett ismerni a Pennsy Decapod mozdonyait. |
A kész mozdony A Baldwin gyári sorozat első példányát a fényképezéshez szürkére festették. |
Gőzmozdonyok
festése Mozdonysorozatok első darabját, vagy nagyobb, kerek számú példányát elkészülte után "fényképezési szürkére" festették, mert a szürke mozdonyon a részletek jobban látszanak a fényképen, mint a feketén. Néha csak a mozdony egyik oldalát festették szürkére, amerről fényképezték. |
Ekkor is rákerült a mozdonyra a megrendelő vasút neve, a mozdony száma és egyéb jelzések. A mozdony fényképezés után kapta meg a leszállítási színét, ami legtöbbször a fekete volt. |
Az elkészült Pennsylvania Decapodok előfogat mozdonyok lettek
Gallitzin után a Horse Shoe Curve (lópatkó kanyar)
emelkedőjén, az ohiói érc- és a
pennsylvaniai szénvonatokon. Ezek a vonatok olyan nehezek voltak, hogy a Pennsylvania nehéz, 0-8-0 (D) tengelyelrendezésű mozdonyokat szerzett be a teherpályaudvari tolatáshoz. |
A Decapodok leendő mozdonyszemélyzetét tanfolyamra küldték, hogy hogyan kell kiszolgálni a hatalmas, 30 1/2 hüvelyk átmérőjű hengeres mozdonyt. Sokan nem hittek benne, hogy ilyen hengerekkel jól működik majd a mozdony, de mégis, az 598 mozdony tonnák millióit mozgatta kis sebességgel ugyan, de megbízhatóan. Komoly fegyver volt a II. világháborús hadi erőfeszítésben, és egy példány, a No. 4483, megőrzött emlék maradt a sorozatról. |