|
Két Big
Boy vontatja 1952-ben a vonatot Cheyenne-ből,
Borie-nál Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből |
1952-ben
a True magazin
megbízta Henry R. Griffiths Jr.-t, hogy
készítsen
fotósorozatot a Union Pacific
vasút vonatforgalmáról Cheyenne
várostól (és fűtőháztól) nyugatra,
Sherman Hill felé. A magazin még mozdonyon
utazást is elintézett Griffiths-nek, amit a UP az
előfogatoló mozdonyon, a 4001-es Big Boy-on
engedélyezett. A ma már megismételhetetlen fotósorozat képei bemutatják a mozdonyok, a mozdonyszemélyzet és a fűtőházi dolgozók munkáját. |
A 4001-es
és a 4008-as Big Boy - 1.200 tonna mozdony, szerkocsi,
üzemanyag és víz, Cheyenne-ben, a fűtőházban,
a mozdony készenléti vágányon, 1952-ben Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből |
Cheyenne a Big Boy-ok honos
fűtőháza volt (ma is ott lakik az üzemképessé
tett, az 1014-es Big Boy). A legtöbb távolsági
tehervonat
két Big Boy-jal hagyta el Cheyenne-t nyugat
felé, Sherman Hill irányába. Nem sokkal a fotósorozat elkészülte után a UP átadta a forgalomnak az új nyomvonalat, ezen kisebb lett a ruling grade, a mértékadó emelkedő, így szükségtelen lett két mozdony alkalmazása. |
A vonatot, amelyiken Griffiths utazott, a
4008-as Big Boy vontatta, ezt a 4001-es előfogatolta az emelkedő
végéig, ott leakadt, megfordult és
visszatért
Cheyenne-be. A nyár néha későn érkezik Sherman Hillbe, azon a napon, június 26-án csapadékos és hideg volt. A UP két újonnan festett mozdonyt vezényelt a fotósvonatra, csillogtak rajtuk az esőcseppek. |
A 4-8-8-4
( (2'D)' D2' ), a Big Boy |
A
Big Boy-nál nehezebb mozdonyok voltak a Virginian Triplexei,
több mozdony nagyobb vonóerejű volt kisebb
átmérőjű kapcsolt kerekekkel, és más
jellemzőjében is volt legyőzője. De összesítettben a Big
Boy a világ legnagyobb mozdonya. Története úgy kezdődött, hogy az American Locomotive Company (Alco) a Schenectady Works-ben, ahol a mozdony készült, a No. 4000-es, festetlen, óriási mozdony füstszekrény ajtajára krétával felírta: Big Boy (nagyfiú). A név a mozdonyon ragadt, nem ismerünk rá más becenevet. A mozdony hossza az első kapcsolókészülék és a szerkocsi kapcsolója között 133 láb (40,5 m), a tömege pedig több, mint 598 tonna. A Union Pacific 1936-ban kezdte használni a 4-6-6-4 tengelyelrendezésű Challenger mozdonyokat, de már öt év múlva nagyobb teljesítményű mozdonyt akart. Otto Jabelman, a UP fejlesztési elnökhelyettese, a Northern és a Challenger tervezője vezetésével a Challengerből tervezték az új, 4-8-8-4 tengelyelrendezésű mozdonyt, a Challenger méreteit megnövelték, még egy-egy, 1.727 mm átmérőjű hajtott kerékpárt alkalmaztak. Az egyszerű (nem kompaund), osztott főkeretes mozdony hengereinek mérete 23 3/4 x 32 hüvelyk (603 x 813 mm) lett. A cél olyan mozdony volt, amely szükségtelenné teszi az előfogatolást a 11,4‰ mértékadó emelkedőjű vonalon a Wasatch hegységben, az Utah-i Ogden és a wyomingi Green RIver között. A kazánnyomást 300 psi-re (21 atm-ra) választották. A vonali próbafutások alatt a mozdony 7.000 LE henger teljesítményt és 135.375 font (61.460 kp) vonóerőt adott, és a folyamatos legnagyobb teljesítményét 70 mph (113 km/h) sebességnél adta le. Kevéssel az után, hogy a UP megkapta a 20 Big Boy-t, új mozdonyokért visszatért a Challengerhez. Jabelman, a Big Boy vezető tervezője módosított a Big Boy-on. A hengereit 1 hüvelykkel (25,4 mm-rel), a tűzszekrényt 26 hüvelykkel (660 mm-rel) kisebbre vette, emellett egy sor más dolgot is változtatott. |
A No. 4003-as Big Boy tehervonatot vontat nyugat felé Sherman Hillre, 30 mph sebességgel Ralph E. Hallock felvétele [5]-ből A Big Boy a 95 kocsis tehervonat 4-10-0 (2'E) szertartályos mozdonyát előfogatolja. A szenét Wyomingban bányászta a UP egyik alvállalata. |
Az
Alco 1944-re újabb öt Big Boy-t gyártott,
darabonként 319.600 dollár áron. (A második rendelésű Challengereken is változtattak: az első gépezet továbbra is szabadon mozoghatott oldalra, de függőlegesen nem, így jobb súlyelosztást és nagyobb stabilitást nyertek.) |
A II. világháború
alatt a UP továbbra is
nagyobb teljesítményt kívánt,
és 30 darab 2-8-8-2-es mozdonyt
vásárolt a
Chesapeake &
Ohiótól és 5 darab USRA 2-8-8-2-es kompaund
mozdonyt a
Norfolk & Westerntől. 1947-ben aztán ezeket a mozdonyokat
mind
összevágták. Big Boy cikk [3] és [5]-ből |
Cheyenne A várost 1867-ben alapították. Ideális pont volt a szarvasmarhák vonatra szállításához. 1869-re a körzet központja lett. Mivel a sík- és a dombos-hegyes vidék határán fekszik, a gőzös időkben fontos mozdonyváltó állomás, fűtőház és műhely lett. Utas átszálló és személykocsi átsoroló állomás is volt, Denver és Kansas City felé. Bár Cheyenne a Union Pacific fővonalán fekszik, a Colorado & Southern fővonala is áthalad a városon, és a Chicago, Burlington & Quincy egy mellékvonala is járt itt. (a képen:) A 2240-es Mikado 10 perc múlva indul a 354-es számú vegyesvonattal Yoderbe. Az első csoportba tartozó 4-8-4 (2'D2') szerkocsija a vízdaru és olajtöltő alatt áll. A Chicago & North Western bejáróvonatának kocsijai a 6-os vágányon várnak. |
Cheyenne állomás 1951-ben David R. Connor felvétele [4]-ből |
Cheyenne
fűtőház és járműjavító A fenti 1964-es légi felvételen a wyomingi Cheyenne létesítmény épületei és elrendezése olyan, mint amilyen volt, amikor a gőzmozdonyokat szolgálta ki, bár a gőzös üzem már közel öt évvel korábban megszűnt Wyoming State Archives kép [2]-ből |
A
Cheyenne-i fűtőház méretére jellemző, hogy
négyvágányos szenelője volt John F. Endler Jr. felvétele [4]-ből 1951. augusztus 17-én a 4-12-2 (2'F1') No. 9001-es, a 4019-es Big Boy és a 3931-es Challenger álltak a szenelő alatt. |
A No. 4023 Big Boy és a No. 3985 Challenger a Cheyenne-i fűtőházban 1959-ben A. J. Wolff felvétele [2]-ből |
A Union Pacific Cheyenne-i komplexuma,
fűtőháza, járműjavító- és
gyártó műhelye és teherpályaudvara mindig
érdeklődést váltott ki helyiekben és
idegenekben egyaránt. Könnyű dolguk volt: ha
végigsétáltak a régi Riner viadukton,
jól beláttak a létesítménybe. A UP itt tartotta karban az igazán nagy mozdonyait, a Big Boy-okat, a Challengereket és a 800-as osztályú Northerneket (4-8-4). A vasútállomás személyzetváltó pont volt, egy-egy 24 órás időszakban 60 - 75 vonat állt meg az állomáson. Az 1950-es évek végére aztán leáldozott a Big Boy-oknak, ugyanígy a Challengereknek. Az utolsó útjaik után a fűtőházban tárolták őket "permanently", vagyis tartósan kivonták a forgalomból. A bal képen látható Big Boy utolsó mozgásai 9 oda-vissza út volt Laramie-be, a Challengeré pedig 1957. szeptemberben North Platte-be, a UP óriási rendező pályaudvarára. A két mozdony 1961-ben "látvány-restaurálást" kapott. 1968-tól 71-ig kivontatták őket a körfűtőházból, hogy helyet csináljanak a 8.500 LE-s gázturbinás mozdonyoknak. |
Egy szerelő a táblán a soron következő munkát nézi Philip R. Hastings felvétele [4]-ből A válla fölött a 4002-es Big Boy figyeli a táblát. |
A 4018-as Big Boy a Cheyenne-i fordítón Stanley Hutchinson / J. L. Ehernberger gyűjteménye [2]-ből Bár a 40000 osztályú Big Boy-okat eredetileg a Utah-i Green River-Ogdenbe állomásították, az 1941-44-es leszállításuk után gyakran ellátogattak Cheyenne-be a szükséges karbantartásra és javításra. A nagy mozdony a fűtőház 128 láb (39 m) átmérőjű fordítójáról mindkét végén 3 1/2 lábbal (1 m-rel) túlnyúlt, gondos fordítóra állásra volt szükség, mint látható az 1948. július 16-ai felvételen. |
Cheyenne-ben elvétve ma is
jár nagy gőzmozdony. A GE-mozdonyos nyugati távolsági tehervonat személyzetváltásra állt meg Cheyenne állomásépülete előtt, míg a restaurált 3985-ös Challenger keletre halad a UP különvonatával A. J. Wolff felvétele [2]-ből |
A
fényképező utazás |
Cheyenne fűtőház mozdonyirányítója, Johnny Ramirez az óriási táblát tölti, mely tele van a UP legjobb mozdonyaival, a 800-as, 9000-es, 3900-as (a Challenger) és a 4000-es osztályú (a Big Boy) mozdonyokkal Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből |
Gőzmozdony személyzet egyenruhában Carl Osbourne mozdonyvezető (balra) és Montie McCune fűtő aláírja a jelentkezést és felkészülnek a munkára Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből |
Indulás előtt a vonat első fékezője (aki a mozdonyon utazik) átadja az "orders"-t (kb. írásbelit) Osbourne mozdonyvezetőnek Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből MIndkettőjüknek nyújtózkodniuk kell - a vezetőállás padlója 8 1/2 láb (2,5 m) magasan van a sínkorona fölött. |
"Egy kis melegvíz kell bele, aztán megy ez!" mondta egy fűtő egy Big Boy mozdonyra. Ennél kicsit több kell: egy nyitott szabályzójú Big Boy 12.000 gallon (55.500 liter) vizet és 22 tonna szenet fogyaszt - óránként. (balra) McCune fűtő a lövettyűt kezeli a 4001-es mozdonyon, (lenn) utána ellenőrzi a tüzet Henry R. Griffiths Jr. felvételei [1]-ből |
A jobb oldalon Osbourne mozdonyvezető egy megállás alatt cigarettát sodor Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből Előtte a kontroller, mely 6.300 LE-nek parancsol akár 80 mph (közel 130 km/h) sebességnél. Odakinn a Lincoln Highway, az ország első parttól-partig tartó főútja, és párhuzamosan halad a UP vonalával a Sherman Hill keleti lejtőjén. |
Kijárva Cheyenne teherpályaudvarról az Overland Route-ra (a földrészt átszelő vasúti fővonalra), a mozdonyvezető figyeli a zöld fényt, a szabad jelzést, melyet az A torony ad Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből A két Big Boy vontatta 103 kocsis vonat áthalad a Colorado & Southern vasút hídja alatt, aztán nekiindul a 29 1/2 mérföldes (47,5 km-es) útnak Sherman Hill felé, 2000 láb (610 m) magasra. |
McCune
fűtő menet közben
írásbelit vesz fel Bonie
forgalmistájától Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből Az Overland vonal vágányai itt találkoznak a Colorado Division vonalával Denverből. A fűtő menet közben veszi fel az írásbeli rendelkezést. Mikor ilyen vár a vonatra, ezt az állomás épületénél jelző jelzi. Ekkor a mozdonyvezető olyan sebességre lassítja a vonatot, hogy a fűtő a karját átdugva a rúd tetején lévő háromszögön, beemelheti a mozdonyba. Ekkor kiveszi a papírt a tartóból, és a rudat egy szokott helyen kidobja a mozdonyból. Azt majd a forgalmista begyűjti. A forgalmista másik kezében a vonat végén a caboose-ban utazó személyzetnek szóló írásbeli van. Bonie-ban keleti és nyugati megelőző vágány is van, és vakvágány a kelet felé haladó, a lejtős vonalon megfutamodott vonatok számára. (Érdekesen működik ez a megfutamodott vonatok vágánya. A kitérője nyugalmi helyzetben a megfutamodási vakvágány felé áll. Mikor a jól fékezett vonat közeledik felé, a mozdonyvezető hangjelzést ad a forgalmistának, hogy minden rendben. Ekkor az a továbbmenő vonal felé állítja a kitérőt.) |
Sherman
Hill |
|
A képsorozat
készülte idején a térképen az
alsó, tömör fekete vonallal jelölt pálya
még nem létezett. Azt sok szikla- és föld
bevágással azért
építették, hogy kisebb
emelkedéssel érje el Cheyenne-től Laramie-t,
így ne legyen szükség előfogat gőzmozdonyra a
nehéz tehervonatokhoz. |
A Sherman Hill emelkedő nem olyan meredek,
mint a Santa Fe vasút vonala a Raton Pass-en keresztül,
vagy a Denver & Rio Grande Western-é Denvertől a Moffat
Tunnelig. A Sherman Hill vonalon az utazás gyors, a vonal
viszonylag egyenes, és messze ellátni a tájon.
Azért az emelkedő jelentős. |
Nyugat felé, fel az emelkedőn a
dupla Big Boy-os tehervonat 10
mph-s (16 km/h-s) sebességgel mászik felfelé (az
E8-asok vagy az F40PH-k a gyorsvonatokat már 60-nal [96
km/h-val] viszik). Mikor a UP a vasútvonala helyét jelölte ki North Platte-től nyugatra, olyan kompromisszumos megoldást keresett, ahol a vonal nem túl meredek, és nagy hó sem fenyegeti |
Griffiths,
a fényképész leszállt a mozdonyról,
hogy megörökítse ezt a klasszikus, és Sherman
Hillnél gyakori jelenetet Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből A Big Boy-ok félreálltak a vonattal a nyugati irányú megelőzési vágányra, és a 3963-as és a 3964-es Challengerek vontatta gyorsvonat a fővágányon előzött. Az épp előző vonat Griffiths-ék vonatának indulása után indult Cheyenne-ből. |
Borie toronytól nyugatra McCune fűtő figyeli, ahogy az "elefánt-füles" (Wagner-féle füstterelős) 834-es számú Northern (4-8-4, 2'D2') vontatja a keletre tartó posta- és expresszvonat harmadik szekcióját Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből A féktuskók füstölnek, ahogy a vonat ereszkedik a 15,4‰-es lejtőn. |
Shermanban a 4001-es, az előfogat Big Boy
leakadt a 4008-asról. A "wye"-on (y-alakú, vagyis
deltavágányon) megfordult, és gépmenetben,
a fotóssal
visszatért Cheyenne-be. A 4001-es első forgóváza elfordult a füstszekrény alatt, ahogy a kitérőn a fővonalról a teherpályaudvar felé fordult Henry R. Griffiths Jr. felvétele [1]-ből Henry R. Griffits fényképész számára Cheyenne-ben az utazás véget ért. |