|
A
II. világháború utózöngéje |
Az évszázad leghalálosabb szállítmánya? |
A II. világháború befejeztével sok hadianyag, lőszer, fegyver, egyéb maradt az amerikai raktárakban. A fegyvereket jól lekezelve sokáig meg lehet őrizni, a lejáró szavatosságú lőszereket a gyakorlatokon el lehet lőni. De mit lehet tenni a háborús célra szánt, de megmaradt, és rendkívül mérgező harci gázzal? |
A
mérgező gázt tartalmazó lövedékek
két katonai tároló telepen voltak: az alabamai
Annistonban és Kentucky államban, Richmondban. 1970-re az idősödő
lövedékek
hajtóanyaga kezdett instabillá
válni, és a szakértők robbanástól
tartottak. Az amerikai Atomic Energy Commission (atomenergiai
bizottság), félve a közönség
negatív reakciójától, nem vállalta,
hogy egy föld alatti
tárolóban
megsemmisíti a lövedékeket. A katonaság sem
volt
felkészülve a lövedékekben tárolt
gáz lebontására. Egyedüli megoldás az
volt, hogy a lövedékeket egy már selejtezett
hajótestbe
pakolják, azt a nyílt tengerre vontatják
és ott
elégetik. A lövedékeket egy-egy vonattal az Atlanti-óceán parti North Carolina államba, Sunny Point katonai telepre kellett szállítani. A vasutak a múltbeli tapasztalataik alapján felkészültek arra, hogy a lakosság kritizálja a szállítás biztonságát. Felkészültek arra, hogy az érintett vonalak közelében lakók egy időre elhagyják az otthonukat, felkészültek tiltakozásokra, és hogy radikális csoportok akár szabotázs akciókat követnek el. Sokak meglepetésére másképp történt. Néhány elszigetelt vélemény kivételével a vasút biztonsága nem került szóba. Inkább a megsemmisítés módját kritizálták, és a környezetre gyakorolt veszélyéről írtak. |
Eltekintve néhány hamis
bombafenyegetéstől
és néhány elszigetelt tiltakozástól,
a vonatokat nem kísérte ellenségesség.
Ehelyett a
lakosság üdvözölte a mérget
megsemmisítésre szállító vonatot!
Meglepetés volt a helyi lakosság nagy
érdeklődése a vonatok iránt. Majdnem minden
állomáson, ahol a vonatok áthaladtak, többen
várták és figyelték. A Tennessee-i Erwinben
hajnali 3 órakor közel 50 lakos nézte a
mozdonyszemélyzet váltását. A South
Carolina-i Clintonban 16 fős rendőri egységet hívtak a
300 gyülekezőhöz, de semmilyen rendbontás nem
történt. Ugyanebben az államban Chesterben a
vasútállomáson egy
hölgy hot dog árusító pultot
állított fel és jó boltot csinált. A
fogadtatás máshol is hasonló volt, megesett, hogy
az emberek órákat vártak az esőben is. A katonák a vonatokon érezték a
hangulatot, látták az integetést, ők pedig az
ujjukkal a "V", győzelem jelét mutatták az emberek
felé. A vonatok összesen 418 páncélozott tárolóba zárt ideggázt szállítottak át az USA déli vidékén, és ez az évszázad leghalálosabb szállítmánya lehetett. Minden tárolóban 30 lövedék volt, melyek egyenként kicsivel több mint 10 font (4,5 kg) GB ideggázt (ez a sarin neve az amerikai katonai rendszerben) tartalmaztak. Ez a gáz perceken belül öl, akár ha a bőrre kerül, akár ha belélegzik. |
Térkép a Wikipédiáról |
A szállítás
két helyszínről, az alabamai Anniston és a
Kentucky-i Richmond hadianyag raktárakból indult,
és a
North Carolina-i Sunny Point katonai végállomásig
tartott. Az annistoni vonat útvonalát a katonaság
kívánságára úgy jelölték
ki, hogy elkerülje Atlantát, Georgia állam
fővárosát, így a vonatot Annistonból
délre, a
georgiai Bremenbe vitte a Southern Railroad, onnan a
Central of Georgia vasút
Maconba
majd Athens-be, és a Seaboard Coast
Line vasút vitte a north
carolinai Hamleten át
Sunny Point
végállomásra. A Richmondból induló vonat útvonala a vasútbarátok álma volt (lett volna, ha felengednek ilyet a vonatra). Az út a Louisville & Nashville vasúton kezdődött, dél felé indult Kentucky államban Corbinba, aztán a dombok között cikk-cakkos útvonalon, szénszállító mellékvonalakon a Kentucky-i Harlanon, majd a Pennington Gap-en át olyan útvonalon, hogy elkerüljön olyan népes lakott helyeket, mint Knoxville, Charlotte vagy Atlanta. |
A Military Police őrzi a betonkockákba zárt lövedékeket a Kentucky-i Richmondban A United Press International felvétele [1]-ből |
Négy
vonat volt érintett a műveletben. két lövedék
szállító, és két pilot train, a
kémszemlemenet funkciót megvalósító
vonat. (Kémszemlemenet a fontos vonatok előtt járó egység, nálunk általában egy vagy két mozdony, és előfutónak is hívják őket. Amerikában általában több kocsis vonat megy e célra.) A gázszállító tehervagonokon és néhány kiszolgáló kocsin kívül ez a négy vonat a katonaság kocsijaiból állt, és ez komoly szervezési gondot jelentett. Az őrök kocsiját, a vonat Pullman kocsijait és a kórházkocsikat át kellett alakítani a célra, de nem volt szabad túl korán a célhelyre érkezniük, hogy a szokatlan formájú kocsik ne keltsenek közfeltűnést, és így esetleg tiltakozást. Másik gond volt, hogy a tervezett vonatok kocsijai szanaszét voltak szórva az egész országban. Tizennégy őrszolgálati kocsi volt a Washington állambeli Bangorban (az ország legészaknyugatibb államában). Arra vártak ott, hogy Okinawába szállítsák őket, szintén gáz szállításához, de ezt a műveletet lefújták. |
A Washington állambeli vagonokat
gyorsteher vonatban vitték a
Tennessee-i Milanba, ott nagyjavításon estek át,
ezután részben a méregvonatok indulási
pontjaira vitték, részben Fort Knoxba és Fort
McCellanba, ahol a
kémszemle vonatokat állították össze.
A katonai kórház vagonokat, saját konyha
berendezéssel az Atlanta Army Depotból vitték Fort
Knoxba és Fort McCellanba. A katonaság összesen 11
Pullman kocsijából kilencet jelöltek ki a
művelethez, de csak ötöt használtak. Érdekes,
hogy a 10-fekvőfülkés és az 5 kétágyas
fülkés kocsi valaha a Pennsylvania számára
készült, Cascade
sorozatú volt, kevéssel a
II. világháború kitörése előtt
készültek a Pennsylvania számára luxusvonati
célra,
de aztán
csapatszállításra a
katonasághoz kerültek. Minden kocsi pontos időben a megfelelő helyre került, és a sok hónapi tárolás után alapos felülvizsgálatra volt szükség. A katonaság szállítási parancsnokságának a szakembere mondta: "Pokolian zsúfolt napjaink voltak". |
Az
Annistonba induló, huszonkét kocsis kémszemle
vonat összeállítása: 3 Pullman, 4
kórházkocsi, 1 konyha, egy pakli, egy kocsi az
őröknek
komoly távközlési berendezéssel, egy
pőrekocsi antennával, 7 pőrekocsi mentő- és
tűzoltóautókkal, daruval és más
berendezésekkel, egy fedett kocsi, egy kocsi
víztartállyal, egy üres magas oldalfalú
kocsi, és a vonat végén egy caboose. A 28 kocsis richmondi vonat is hasonló volt, eltérések, hogy ebben több pőrekocsi volt, és eggyel több őrkocsi, parancsnoki kocsi volt benne, de csak két Pullman. Az annistoni méregszállító vonatban 29 magas oldalfalú kocsi volt a mérget tartalmazó bombák számára, emellett 17 őr-, berendezés- és távközlési kocsi. A másik méregszállítóba csak 11 lövedékszállító és 13 egyéb kocsi kellett. |
A művelet augusztus 9-én,
vasárnap indult, ekkor a richmondi kémszemlevonat Fort
Knoxból a Blue Grass Army Depot-ba ment. Az Anniston
kémszemle vonat csak 10-én,
hétfőn ment Annistonba, és ezen a napon indultak a
méregszállító vonatok is. Az
előfutók 15 perccel haladtak a veszélyes
szállítmányú vonatok előtt. A mozdonyok
új EMD hood
gépek voltak (ld. a fényképet), valamint E
mozdonyok vagy
gőzfejlesztő kocsik a Pullmanok számára (a
kórházkocsik és az őrök kocsijainak
saját gőzfejlesztői voltak). A biztonsági előírások szigorúak voltak. A vonatok csak 35 mph (56 km/h) sebességgel haladhattak. Minden tehervagonnak gördülőcsapágyasnak kellett lennie. A lövedékek mellett ketrecben nyulak utaztak, hogy jelezzék, ha szivárogna a gáz (a sarin színtelen, szagtalan gáz). Kis hadseregnyi technikus, katona és egészségügyi utazott a vonatokon, hogy elháríthassanak bármely váratlan és nem kívánt eseményt. Nappal helikopterek követték a vonatokat. Minden szembejövő vasúti forgalmat leállítottak, míg az előfutó és a méregszállító vonatok el nem haladtak. A nagyobb útátjárókat, a hidakat és az alagutakat a rendőrség vagy katonák őriztek. Az Apalache hegység alagútjaira kiemelt figyelmetl fordítottak, mert bombával fenyegető telefont kaptak. Az annistoni vonat augusztus 11-én a georgiai Athens-nél útátjárón halad át, amit a rendőrség biztosít A United Press International felvétele [1]-ből |
Mikor a vonatok elérték a
Seaboard Coast Line vasút vonalát, gyorsítottak,
hogy a vonatszemélyzet időben válthasson. Így az
első öt és fél órával a tervezett idő
előtt érkezett, augusztus 11-én, kedden, éjjel 11
óra 5 perckor. Az Annistonból induló
néhány órával később, 3 óra
35 perckor
érkezett. Visszatekintve az akcióra, annak ellenére, hogy a szállítás egyáltalán nem volt rutinszerű, a vasutak és a katonaság jól teljesített. Az egész művelet közel rendkívüli esemény mentes volt. A paklikocsi egyik fékje tapadt, egy fék-fővezeték darab eresztett, és az egyik őrkocsiban az üzemanyag vezeték elszakadt. |
E
hibák
kijavítása láthatatlan maradt az erősen figyelő
közönség, a sajtó, a tévék
és a rádiók képviselői előtt. A vonatmozgásokkal szemben egyetlen komoly panasz érkezett: Quentin H. Banks a Federal Railroad Administrationtől (szövetségi vasúti hivataltól). Ő a kormánytól az akciót felügyelő bizottság tagja volt és a Blue Grass-i vonatban utazott. A panasza az volt, hogy a menetrend miatt nem láthatta nappal Clinchfieldet |
Források:
|
manhattani
2023. április 3. |