Ezt az útátjáró jelzőt egy érkező BNSF tehervonat aktiválta 2013. június 22-én

Tom Kline felvétele [1]-ből

Ez a jelző a Peabody Street forgalmát védi a vasúti forgalomtól a Texas-i Brenhamben. Ez a Safetran gyártmányú jelző ma szabványos szintbeli útátjáró jelző.




Az út és vasút keresztezése veszélyes ütközések helyszíne a vasutazás kezdetétől, 1830-tól kezdve. Ettől kezdődik a közönség igénye, hogy a vasút jelezze a közúti közlekedés felé, hogy ott a pályája, és ha lehet, azt is, hogy vonat érkezik.

Az amerikai vasút biztonságát sokféle rendhagyó külalakú és működésű jelző is őrzi.




Útátjáró jelzők




Az 1830-as években egy fiatalember és a barátnője a ló vontatta bricskájukkal átment a Boston & Worchester vasút pályáján, és az éppen érkező vonat elgázolta őket. A pár túlélte az ütközést, de az eset felkeltette a közvélemény igényét, hogy a mozdony adjon hangjelzést (abban a korban harangozzon), mikor a vágány közutat keresztez.

Az X alakú útátjáró jelző (Magyarországon András-keresztnek hívják) Amerikában
a XIX. század végétől szokásos, szabványos útátjáró-jelző volt. Ennek is, mint a legtöbb szintbeli útátjáró védelemnek a hatékonysága teljes egészében a közúti közlekedők viselkedésétől függ.

"Szolgálatban lévő", magában álló X útátjáró jelzőt
Amerika-szerte egyetlen egyet láttam, azt is eléggé ütött-kopott állapotban. A keresztező vágány is legalább annyira elhagyott, mint a jelző.





X, railroad crossing útátjáró-jelző San Francisco elővárosában

Saját felvételem, 1999. június 13.






Útátjáró kézi jelzéssel, 1965 májusában

Chris Burger felvétele a TRAINS 2002. februári számából
Yashica YF fényképezőgép, Yashinon 50 mm objektív, Kodak Kodachrome film.


A New York Central nyugatra tartó tehervonata keresztezi a közutat Whiskey Island közelében, Clevelandben, Ohióban.

Ez a felvétel 2002 februárjában a TRAINS-ben a Hónap fényképe volt.




Kézi sorompóállítás

Rajz [3]-ból








Mind a közúti, mind a vasúti forgalom növekedése miatt gyakoribbak lettek a szintbeli útátjáró balesetek. Az autók megjelenése és elterjedése úgy is rontott a helyzeten, hogy a közúti járművek gyorsabbak lettek, és a korai autó motorok zajától a sofőr nehezebben hallotta meg a közeledő vonatot. A korabeli útátjáró jelzőn felirat tanácsolta: Stop, Look, and Listen (Állj, Nézz körül és Figyelj!)

Jó és szabványos útátjáró jelzőket az I. világháború előtt kezdtek tervezni és készíteni. 1920-ra nagyon gyakoriak lettek az ilyen balesetek. A forgalmas átjárókba őrt állítani a növekvő munkabérek miatt nagyon költséges volt. A vasutak villamos üzemű jelzőket akartak telepíteni.

Az első elterjedt villamos hajtású ilyen jelző az automatikus zászlós jelzőember másolata lett, más néven a wigwag (előre-hátra mozgó) jelző. Három jelzést adott: lengő kart, vörös lámpát és harangot. 1923-ban az American Railway Association elfogadta, mint szabványos útátjáró figyelmeztetést.


A BNSF (mely a Burlington Northern és a Santa Fe egyesüléséből jött létre) tehervonata indította be ezt a wigwag jelzőt a South Austin Streeten, a Texas-i Brenhamben, 2001. május 28-án

Tom Kline felvétele [1]-ből




Wigwag útátjáró-jelzőt is csak ebben az útkeresztezésben láttam

Saját felvételem, 1999. június 18.











Mivel a vágány a lenti képeken látható vágány-víz találkozásban lévő, és nagyon elhagyott carfloat (vasúti kocsikat uszályokra toló) kikötő felé ment, nem vártam sokat, hogy az útátjáró jelző wigwagolni kezdjen.







Saját felvételeim, 1999. június 18.







A Griswold Signal Company gyártotta ezt az elforduló Stop táblás útátjáró jelzőt (a fényképezés pillanatában épp háttal áll a lencsének)

Hal Reiser felvétele 2000. szeptember 15-én, [1]-ből


A kép hangulata a 60-as éveket idézi. Az LTV bányai ércvonata élén a 4210-es számú F9A, mely az előd, Erie Mining számára készült. A vonat a minnesotai Murphy Citynél az 1-es úton készül áthaladni.
A legtöbb esetben a wigwagokat a sínáramkör indította be. Mikor a vonat működtette az áramkört, ezzel indította az útátjárójelzőt. A lengő vörös fény és a harang elegendő figyelmeztetés volt a közúti közlekedőknek, hogy jön a vonat.





A Los Angeles-i Magnetic Signal Company az 1920-as évektől kezdve évtizedekig nagy wigwag jelző gyártó volt a közép-nyugati és a nyugati vasutak számára. 2014-ben még működött ilyen jelző az Egyesült Államokban.

Másik egykor elterjedt útátjáró jelző volt a szokásos X forma mellett egy elforduló Stop jelzőtábla. Ha nem jött vonat, a Stop tábla 90°-kal elfordult a közúttól, és onnan csak az éle volt látható. A vonat érkezése előtt a tábla a közút felé fordult. Hatékony jelzés volt, mert a közúti járművezetők már megtanultak engedelmeskedni a Stop táblának, és megállás után könnyebben észrevehették az érkező vonatot.

Ennek a jelzőnek másik előnye, hogy nyugalmi állapotban a vasúti pálya felé fordítja a Stop táblát. Ezt látva a mozdonyvezető fékezhet, ezzel csökkentheti az esetleg bekövetkező ütközés súlyosságát. A szerző.





Ebben a minnesotai kereszteződésben a régi Griswold gyártmányú jelző üzemben maradt. 2000-ben ez a jelző már szokatlan volt még Minnesotában is, ahol korábban a szabvány útátjáró-jelző volt.






A Griswold Signal Co. útátjáró-jelzőjének ládája

Hal Reiser felvétele 2000. szeptember 15-én, [1]-ből







Már az 1920-as években szabványossá fogadták el a lengőkar helyett két vörös fény felváltva kigyújtásával működő útátjáró jelzőt. Forgalmas, vagy különösen veszélyes útátjárókban a villogó jelzés mellett sorompót is alkalmaztak, mely a közutat zárta el.

(Nagy-Britanniában olyan forgó sorompót is használtak, mely, amikor nem jött vonat, a vágányokon fordult keresztbe.)


A mai időkre Amerikában a címképen is látható villogó fényű útátjáró-jelző a szabvány közút védelem.






A szövetségi szabályozás szerint az útátjáró felé közeledő vonat mozdonyának hangjelzést kell adnia, a 15 - 20 másodperccel kezdve az útátjáróba érkezés előtt, két hosszú, egy rövid és egy hosszú hangjelzést. Ha a vonat sebessége több mint 60 mph (96 km/h), negyed mérfölddel az útátjáró előtt kell kezdeni a kürtölést.

Az automatikus, az útkeresztezésben elhelyezett kürt 20 másodpercig jelez, és addig ismétli a hangmintát, míg a vonat el nem halad. A hangja az útátjáróban erősebb, mint a mozdonyé, amikor az a távolban kürtölni kezd.

A Quiet Zone Technologies cég gyártmánya, az automatikus kürt rendszer mozdonykürtnek a digitalizált mintáját használja. Ez szól a pálya melletti hangszóróból a közút felé, mikor vonat közeledik.


Fényekkel gazdagon felszerelt útátjáró jelző rendszer az Illinois-i Mundeleinben, a Hawley Streeten

Ray Weart felvétele a TRAINS 2009. novemberi számából


Az oszlop tetejéről magasodó sorompókar látható jelzés lehet a közeledő járműveknek, amikor ereszkedik. A szerző.





Az automatikus jelzőkürt rendszert ugyanaz a jel indítja, amelyik a jelzőket, a sorompót és a jelzőharangot, a működtető elektronikája pedig az út melletti szekrényben van.


A rendszer nagy, narancssárga színű X jelzővel jelzi, hogy működik. A jelzés mindkét irányból legalább negyed mérföld távolságból látható.

Ray Weart felvétele a TRAINS 2009. novemberi számából


A villogó narancssárga X azt mutatja a mozdonyvezetőnek, hogy a keresztezésben az automatikus hangjelzés működik, nem kell kürtölnie.

1994 óta a nebraskai Geringben három ilyen rendszer működik. Egy év után a tapasztalat, hogy számottevően kevesebb lakossági panasz érkezett, mint mikor a mozdonyok kürtöltek az útátjáró felé haladva.

2009-re útátjárók tucatjaiban alkalmazzák az automatikus kürtrendszert Illinois, Kansas, Nebraska, Texas és Kalifornia államokban. Egy rendszer építési költsége 300.000 dollár körül van, ami jóval kevesebb, mint egy teljes sorompós útátjáró kiépítése.








Különleges jelzők és jelzések






A vasutaknak esetenként szükségük van a gyakran használt, szokásos jelzőkön, mint a ki- és bejárati jelzők, előjelzők, automatikus és kézi blokkjelzők és az amerikai specialitás, az írásbeli utasítást jelzők, ezeken kívül szükségük van más jelzőkre és jelzésekre.

A legkorábbi jelzőfajták között voltak a vasútvonalak keresztezését biztosító jelzők. Idővel a forgalmas vonalakon ezek a jelzések biztosítottak lettek, a nem biztosított fajta jelzők a kisebb forgalmú vonalakra szorultak vissza.

A New York Central vasút 1937-es Utasításában a Rule 297, a 297-es szabály azt mondja:
"Állj vagy haladj a Menetrend utasítása szerint. Megjegyzés: a jelző lehet Target (Cél), Gate (Kapu), Ball (Gömb) vagy más típusú is."






Az arizonai Williams állomáson szokatlan, TRAIN feliratú jelzés figyelmezteti az állomási dolgozókat és másokat a peronon vonat érkezésére

Jim Saughnessy felvétele 1955. július 2-án, [1]-ből


Ezt a jelzőt 1916 óta alkalmazták. A TRAIN táblát a hossztengelye mentén az US & S cég T-típusú törpe alakjelzőjének a mechanizmusa fordítja függőleges állásba, mikor vonat közeledik. Ez a képen egy keletre tartó Santa Fe tehervonat.







A kutya nem része a jelzési rendszernek, jó vasutas szokás szerint a vonatot védi a fényképésztől.
New England államban a XIX. századi gömb jelzők még akkor is több évtizedig használatban maradtak, amikor már sokkal fejlettebb jelzőeszközök is léteztek. A Boston & Maine vasút megtartotta a gömb jelzőket a vasútvonalak keresztezésében. A gömbök száma és/vagy a helyzete jelezte, hogy melyik vágány számára milyen irányból engedélyezett áthaladni a keresztezésen. A vasút (szolgálati) menetrendjében és az Utasításban részletes leírás volt a jelző kezeléséről és a jelzés jelentéséről.


Class I vasúton az USA-ban az utolsó hagyományos gömb jelző a Boston & Maine és a Maine Central vasutak vonalának a keresztezésében maradt fenn

George S. Pitarys felvétele 1974. július 20-án [1]-ből


Az állomási dolgozó a B&M G-4-es tehervonata számára állítja a jelzőt, hogy áthaladhat a Maine Central vonalán.





A BNSF tehervonata ritka jelző mellett halad el

Tom Kline felvétele [1]-ből


A Santa Fe jelző neve Fixed-Blade Distant Signal Approach, rögzített karú, Közeledj! állású előjelző. Figyelmezteti a mozdonyvezetőt, hogy csökkentett sebességgel kell haladnia egy biztosított vasúti keresztezés felé. Az Utasítás megszabja, hogy ehhez a jelzőhöz 20 mph (32 km/h) sebességgel kell érkezni, és fel kell készülni a megállásra a vasúti keresztezést fedező jelző előtt. A D jelzi, hogy ez Distant signal, előjelző.

Ez a jelző Texasban, Conroe-nál van.







A New York Central vasút 1937-es Utasítása írja le ezt a ferdelapos, vasúti keresztezés jelzőt (ahol két vasútvonal találkozik).

A jelzés értelmezése: STOP OR PROCEED AS PRESCRIBED BY TIME-TABLE. (Megállj! vagy közeledj, ahogyan a (szolgálati) menetrendben elő van írva.
Ugyancsak a New York Central vasút 1937-es Utasításában szerepel ez a két jelzés, melyeket villamos pálya mentén tettek ki.

Holdfehér fény: Áramszedő le!
Kék fény: Áramszedő fel.

Ez a jelző a szokásostól eltérő módon használja a kék fényt. A kék fény vagy zászló általában a vasúton dolgozók védelmére szolgál, és az egyik legszigorúbb tiltó jelzést adja.




Egyéb, villamos vonallal is rendelkező vasút, mint a Pennsylvania, más jelzést használ az áramszedő leeresztésére, a felsővezeték végén, vagy a vonalon a fázishatárnál.


Az Illinois-i Rochelle-ben a nagyon forgalmas BNSF-UP vonalak keresztezésében egy oszlop van, rajta sziréna és forgó kék fényű lámpa.

A forgalmas keresztezés vágányai gyakori ellenőrzést, alkalmanként javítást kívánnak. A kék fény és a sziréna az ott dolgozó munkásokat figyelmezteti vonat érkezésére. Mivel nincs feltétlenül rádió kapcsolat a két vasút között, egy forgalmistát arra jelölnek ki, hogy figyelje, jön-e vonat. Ha lát, bekapcsolja a szirénát és a kék fényt. A hang figyelmezteti a dolgozókat, a kék fény tiltás a vonat számára.

Mikor a pályán dolgozók nyugtázzák a jelzést, a forgalmista kioltja a kék fényt, ezzel engedélyezi a haladást az érkező vonat számára.

A kék színű jelzést a vasúton dolgozók védelmére használják. Kék fényt vagy kék színű fém jelzést tűznek ki annak a vonalszakasznak az elejére, amin dolgozók vannak.

Lynne Miranda manager, Rochelle Railroad Park gift shop, a TRAINS-ből




Furcsa biztosítást építettek ki Washington államban egy ritkán használt B&O vonal és a Bolling Field repülőtér között. A vasútvonal a futópálya végén halad, és ha repülő készül le- vagy felszállni, a reptér tornya Megállj! állásba állítja a vasúti jelzőt.


Azok a vasutak, amelyek kiépítettek a vágányban olyan vályút, amelyből a gőzmozdony menet közben is vehet vizet, jelzik a vályú elejét és végét. A mozdonyszemélyzet (általában a fűtő) engedi le a vizet felvevő kanalat, amit a vályú vége előtt fel kell húznia.




Számos vasút jelzi, ha foglalt a blokk, vagy a vonat kitérőbe megy.


 

A Union Pacific blokk indikátora jelzi, ha foglalt a blokk

Tom Kline felvétele [1]-ből


Az ilyen jelzők a sínáramkörre vannak kötve, és a pályán dolgozóknak jelzik az érkező vonatot.


Ha a jelzőhídon az ötfényű jelzőn X látszik, ez a Rule 294 (294-es szabály), "a vonat kitérőbe megy"

Donald W. Furler felvétele [1]-ből


A mozdony, az "Egyszerű Simon" becenevű, hivatalosan a Chesapeake & Ohio H-7A osztályú, 2-8-8-2 tengelyelrendezésű gép a 95-ös számú, 67 kocsis tehervonatot vontatja Virginiában, Covingtonban.





Hiba érzékelők és jelzők


A jelzési rendszer a biztonságos és hatékony vonatközlekedés megvalósítását szolgálja. Az alap jelzési rendszer nem érzékeli a veszélyes körülményeket, melyek a pálya alatt, az mellett, a pályán, vagy akár az fölött keletkeznek.

Kőomlás, hófúvás betemetheti a pályát, a tűz meggyengítheti, akár leszakíthatja a hidat, vagy egy időszaki vízfolyás alámoshatja a pályát.

A hibajelzők két csoportba oszthatók: a pályán, a pályában vagy a pálya mellett keletkező hibák jelzői, és az elhaladó vonatban keletkező hibák jelzői.



A jelzőket, melyek jelzését a hiba érzékelők módosíthatják, P feliratú táblával jelölik, mint ezt a Southern Pacific searchlight jelzőt

Rajz [3]-ból





Sziklaomlás, földcsuszamlás, árvíz vagy hidakon tűz jelzését általában integrálják a vonali jelzésrendszerbe, a hibajelzés módosítja a jelzési képet. Olyan vonalszakaszon, ahol nincs jelző (dark territory), a hibaérzékelő és jelzője magában álló rendszert képezhet. A vonatokat fényjelzéssel, vagy rádió kommunikációval értesítik a hiba fellépéséről. (Amerikai pálya menti érzékelők rádión, gépi hangbemondással közlik az érzékelt jelenséget, ilyenek a vonatjelentők, a hőnfutás figyelők, stb.)


(balra:) "Esernyő" típusú szikla lezuhanást érzékelő kerítés

Jeff Power jóvoltából, [3]-ból

Van, hogy a hibát figyelt szakaszt blokknak képezik ki (ABS, automatic block system).

                   

(fenn:) ABS szakasz kezdetét jelző tábla

Jeff Power jóvoltából, [3]-ból





Az amerikai vasutak alkalmaznak földcsuszamlás érzékelőt (a pálya menti, deszkából tákolt kerítésre higanykapolókat szerelnek, ezek a kerítés kidőlésekor áramkört kapcsolnak), magas vízállás, tűz, szél, és alagútba behatolást érzékelőt.

Siklott vasúti kocsi vonszolását, vagy a kocsiról a pályára lógó alkatrészt a pályában lévő elbillenő lap érzékeli. A billenés tengelyében lévő kapcsoló jelzést ad. Az egységben sínáramkör is van, ezzel az elhaladó vonat sebességét méri.

Ha az elhaladó vonatban nincs ilyen hiba, az egység a következő hangmondásos szöveget küldi a helyi frekvenciára hangolt rádió adóval: (példaként a BNSF vasút 552,8 mérföldnél lévő érzékelője)

"BNSF detector mile post five, five, two point eight, train speed four four miles per hour...no defects, repeat no defects, detector out"

(BNSF érzékelő az öt, öt, kettő tizedesvessző nyolc mérföldkőnél, vonat sebesség négy négy mérföld óránként, nincs hiba, ismétlem, nincs hiba, az egység kikapcsol.)

Ha az egység hibát érzékel, a példában az elsőtől a 138. tengelynél, az üzenet:

"BNSF
detector mile post five, five, two point eight, train speed four four miles per hour...first dragging equipment, axle one, three, eight...first dragging equipment, axle one, three, eight...first dragging equipment, axle one, three, eight...detector out"



Dragging Equipment Detector (DED), siklott kocsit vagy pályára lógó, vonszolt alkatrészt érzékelő egység

Jeff Power jóvoltából, [3]-ból


(BNSF érzékelő az öt, öt, kettő tizedesvessző nyolc mérföldkőnél, vonat sebesség négy négy mérföld óránként...első vonszolt darab egy, három, nyolc tengelynél...első vonszolt darab egy, három, nyolc tengelynél...első vonszolt darab egy, három, nyolc tengelynél... az egység kikapcsol.)



A vonszolt alkatrészt figyelő egységet néha együtt helyezik el a hőnfutás figyelővel.

Az amerikai vasutakon alkalmaznak vékony vagy törött nyomkarima, meglazult abroncs, túl széles vagy túl magas rakomány érzékelőt, és túl nagy zajú kerékpárt figyelő akusztikus érzékelőt. Az amerikai vasútnak kidolgozott rendszere van a nem villamosított és a villamosított vonalak villámvédelmére is.

A pályamunkák károsíthatják az érzékelőket. Ezért a pálya mellett tábla figyelmezteti a pályamunkát végzőket.




FIGYELEM!

Kerék hatást érzékelő detektor

Lépj kapcsolatba az S&C felügyelőjével, mielőtt a két tábla között bármilyen ágyazati vagy felszíni munkába kezdesz!
Hívd a ... (telefonszámok).
Kerékérzékelőre figyelmeztető tábla

Jeff Power jóvoltából, [3]-ból






Források:

  • Brian Solomon: Classic Railroad Signals [1]
  • Brian Solomon: Railway Signaling [2]
  • Institution of Railway Signal Engineers: Introduction to North American Railway Signaling [3]
  • Joanne L. Harris: SAFETY ON THE RAILS: The Union Switch & Signal Story [4]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads  [5]
manhattani      

  2023. november 6.